Arjantinli şefle plak gibi Rahmaninov
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Arjantinli şefle plak gibi Rahmaninov

23 Şubat 2018 - 14:53

Bir konserden tatmin olmuş biçimde, iyi çalınmış müziğin titreşimleri hala kulaklarınızda çıkmak önemlidir, iyi bir duygudur. 22 Şubat 2018 akşamı, CSO Salonu'ndan park yerine bu duyguyla çıktım. CSO, hayli uzun bir süredir yer vermediği Sergey Rahmaninov'un La minör 3. Senfoni'sini, âdeta plak gibi seslendirdi.

Belleğim beni yanıltmıyorsa, 3. Senfoni'yi yaklaşık 16-17 yıl önce Rus şef Konstantin Kremetz yönetiminde çalmıştı orkestra. Bugünkü üyelerinin çoğu o kadroda yoktu. Seslendirme nasıl olmuştu doğrusu hatırlamıyorum ama Arjantinli şef Tulio Gagliardo Vargas (d.1965) yönetimindeki CSO, eserin hakkını tam olarak verdi. Başkemancı sandalyesinde Bilgehan Erten oturuyordu ve üzerine düşen iki önemli soloyu mükemmel çaldı.

Orkestranın tüm yaylı, üflemeli, vurmalı grupları uyum içindeydi, eserdeki gürlükler abartılmadı ve çok iyi bir tını elde edildi. CSO bu seslendirmeyle “virtüoz orkestra” nitelendirmesini hak etti.

Bu seslendirme, Tulio Gagliardo Varas'ın orkestrayı senfoniye provalarda çok iyi hazırladığının bir kanıtıydı. Şef Varas, CSO'yu biri şan ağırlıklı olmak üzere, birkaç kez daha yönetti. Kendisi 2007'den bu yana İzmir merkezli olarak Uluslararası çalışmalarını sürdürüyor ve İzmirDOB'un şef ve müzik yönetmenliğini yapıyor. Türkiye'deki orkestralar Varas'ı iyi değerlendirmeli.

Konserin ilk yarısında da CSO'nun iki başkemancı yardımcısından biri olan Menevşe Aydoğdu'yu (d. 1974), keman konçerto dağarının vazgeçilmezlerinden biri olan P. İ. Çaykovski'nin Re Majör Keman Konçertosu'nda dinledik.

Menevşe Aydoğdu orkestracılık görevinin yanı sıra solistlik konusunda da bir gayret içinde. Geçenlerde eşi çellist İbrahim Aydoğdu'yla birlikte Brahms İkili Konçerto'yu HSO eşliğinde seslendirdiler. Sürekli orkestrada çalıp, arada bsolist olarak gayret gösteren sanatçıları, hiçbir zaman salt solist olarak etkinlik gösterenlerle karşılaştırmamak gerek. En azından eserlere ayrılan vakit, belleğe alma ve yoğun çalışma, bellekteki konçertoları değişik orkestralarla sürekli çalarak taze tutmak bakımından bu mümkün değil. Ama Menevşe Aydoğdu bu handikapı aşmaya çalışıyor.

Çaykovski konçertoda birinci bölümde biraz tutuktu ama özellikle ikinci ve son bölümde yer yer tam bir solist ifadesiyle iyi tınılar elde etti. CSO'nun “mum dibine ışık vermez” koşullanmasını aşıp, kendi üyelerine solistik açıdan olanak sağlamayı sürdürmesi gerek. Gelecek hafta da, gelişini iptal eden Alman obuacının yerine, orkestranın solo klarnetçisi Orçun Civelek. Mozart'ın Klarnet Konçertosu'nu seslendirecek.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

23 Şubat 2013

Bu yazı 1734 defa okunmuştur .

Son Yazılar