Bir piyano cengâveri: Kseniia Prostitova
Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Bir piyano cengâveri: Kseniia Prostitova

09 Ocak 2019 - 00:22

Yaklaşık dört yıldır Ankara'da eğitimcilik yapan Rus piyanist-eğitimci Kseniia Prostitova (d. 1989), Türkiye'deki ilk profesyonel resitalini 8 Ocak 2019 akşamı Erimtan Müzesi Salı Konserleri'nde verdi.

Üç yaşında piyano başına geçip, babası besteci Oleg Prostitov'un (d. 1955) gözetimi altında müziğe başlayan, dört yaşında ilk konserini veren, özgeçmişi başarılarla dolu olan Kseniia Prostitova, belli ki tüm gün eğitimcilik yaparken sahneyi özlemişti. Kendini salonu dolduran dinleyiciye, bazı meslekdaşlarına ve öğrencilerine, hayli güç bir program seslendirerek kanıtladı.

Rusya'dan Usta Eller” başlığıyla sunulan Resitalin giriş bölümünde babasının üç eserini Türkiye'de ilk kez seslendirdi. Bunlar; birbirine bağlı olarak çalınan bölümleri teknik güçlükler içeren “Amadeus” başlıklı piyano sonatı, üç bölümlü fantezi ve etüdlerdi. Çağın gerçeklerini yansıtan bu üç eser içinde, klasik anlayışa en yakın olan fantezi, sempatik üç bölümü ve kısa oluşuyla ilgi çekti.

Bu yoğun bölümün sonunda Prostitova'nın “Bir sürpriz var” diyerek kulyise yöneldiği ve yanında Romen trompetçi Julian Lupu'yla sahneye döndük. Piazzola'dan bir tango ileresitalin giriş bölümünün havası dağıldı ve dinleyici Franz Liszt'in Macar Rapsodileri serisinden 12 numaralı esere hazırlanmış oldu. Ardından Lupu yeniden sahnedeydi. İkili bu kez, çok değişik çalgılar için düzenlemeleri bulunan, aslında anonim bir parça olmakla birlikte, düzenlemecilerin genellikle kendi imzasını attığı Venedik Karnavalı'nı seslendirdi.

Peki, bu sürpriz nereden çıktı, Rus piyanist BSO'nun solo trompetçisine resitalinin içine nasıl kattı? Aslında cevap çok basitti. Çünkü dört yıldır Kseniia Prostitova, Julian Lupu'nun Bilkent MSSF'ndeki trompet sınıfındaki öğrencilere repetitörlük yapıyordu. Resital sözkonusu olunca, altın trompet lakaplı Lupu, sınıfına büyük katkı sunan piyaniste bir jest yapmak istemişti.

Sırada tüm zamanların en büyük piyano bestecisi vardı. Frederic Chopin'den birisi piyanonun sadece siyah tuşlarıyla çalınan olmak üzere üç etüdünü seslendiren Prostitova, programın sonuna ülkesinin 20. yüzyıla damga vurmuş bestecilerinden Sergei Rahmaninov'u yerleştirmişti. Güçlükleriyle tanınan Etude-Tableaux kitaplarından iki etüdü peşpeşe çaldığında, piyanistimizin pilinin bitmiş olabileceğini düşünmüştüm. Ama yoğun alkışa gene mükemmel seslendirdiği bir başka Rahmaninov'la karşılık verdi. Bu kez bestecinin sevilen 6 parçadan oluşan Moment Musicaux'undan bir parça ile dinleyiciyi ödüllendirerek veda etti.

Resitale “Rusya'dan Usta Eller” başlığının boşuna konulmadığını gösteren, Rus piyano ekolünün belirgin özelliklerini içselleştirmiş olan Prostitova'nın babasının etüdlerinde çelikleşen parmakları, Chopin'in etüdlerinde ise âdeta kadife kaplanmıştı. Tüm programı bellekten seslendirdi, sadece iki “sürpriz”de eşlik notası kullandı.

Katıldığı 20 yarışmada ilk 3 girmeyi başarıp, Rusya'da önemli salonlarda, önemli şefler ve orkestralarla 200 civarı konser vererek çeşitli konçertolar seslendiren Prostitova, Türkiye'deki ikinci resitalini de  20 Ocak'ta İzmir Büyükşehir Belediyesinin eski Fuar alanındaki İzmir Sanat Salonunda verecek.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

9 Ocak 2019

 

Bu yazı 1313 defa okunmuştur .

Son Yazılar