Kim önerdi, nasıl buldular bilmiyorum ama, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası kariyerinin başlarında olan 32 yaşındaki kadın şef Chloe van Soeterstede'yi, yani “ünsüz” bir orkestra şefini belki de riske girerek davet etmekle çok iyi yapmış. 17 Ocak 2020 gecesi, yönetimindeki CSO'yu ve Chloe'yi dinleyip izlemek bir zevk oldu. Genç, zarif, bazı kadın şefler gibi tavır ve giyim olarak erkeksileşmemiş, orkestrayla iyi ilişki kuran, vuruşları yerli yerinde, dengeli bir orkestra yöneticisi olarak ilerki yıllarda daha sık duyabilir ve adının önüne “ünlü” nitelendirmesini yapıştırabiliriz!
Besançon, Londra Senfoni ve Dirigentenpreis şeflik yarışmalarının finalisti olan Chloe van Soeterstede' nin, sadece kadın şeflere yönelik Taki Concordia Şeflik Bursu'na Amerikalı kemancı-şef Marin Alsop tarafından 2019-21 yılları için seçilmiş olması da, başarısının rastlantısal ya da siyasal nedenlere bağlı olmadığını gösteriyor. Fransa doğumlu, eğitimini İngiltere'de Northern Royal Müzik Okulu'nda almış, adından Hollanda kökenli olabileceği tahmin edilen, yeterli sayıda orkestra yönetme imkanı bulamayınca 2012'de Londra'da kendi orkestrası Arch Sinfonia'yı kuran, ama İngiltere ve Fransa'da çok sayıda iyi orkestra ile de konser vermiş olan Chloe, kendisini “Müzik tutkumu tüm dünyadaki izleyicilerle paylaşmak için yaşayan bir orkestra şefi ve müzisyenim” diye tanımlıyor.
“Beethoven 250” nedeniyle programda bestecinin Prometheus Uvertürü ile Re majör 2. Senfoni'si yer alıyordu.Başkemancı sandalyesinde konszertmeister yardımcısı Bilgehan Erten oturuyordu. Chloe, her iki eseri de bellekten yöneterek “Bir orkestra şefi olarak, performanslarıma iyice hazırlanarak kendi ön çalışmalarıma çok zaman harcıyorum” sözlerini boşa söylemediğini gösterdi. Her iki eser de CSO'nun en genci, açılan son sınavla orkestraya 15 sene önce girmiş üyeleri tarafından özenle seslendirildi.
Konserin solistleri ise, ikisi Ankara Devlet Konservatuvarı, biri ise Bilkent mezunu üç genç piyanistimiz idi: Evrim Turan (d. 1985), İlter Vurucu (d. 1987) ve Tayfun İlhan ( d. 1987) W. A. Mozart'ın ( 1756-1791) Üç Piyano için “Lodron” Konçertosunu hazırlamışlardı. Bestecinin kontes Lodron'un iki kızı ile birlikte çalmak üzere sipariş ettiği bu konçerto az çalınır çünkü pek çok salonda tınısal benzerliğe sahip üç piyanoyu bulabilmek mümkün değildir. Mozart da yazdıktan dört yıl sonra konçertoyu bu kez iki piyano için yeniden düzenlemiştir.
Üçü de çeşitli yarışma ve konser başarıları elde etmiş piyanistler, CSO'nun çalgı demirbaşında bulunan değişik tarihlerde üretilmiş Steinway piyanolarda, orkestranın iyi eşliğiyle güzel bir seslendirme çıkararak bol alkış aldılar. Bu alkışlara da, piyano öğretiminin vazgeçilmez etüdlerinin yazarı, piyano metodu hala kullanılan Carl Czerny'nin ( 1791-1857) varyasyonlarından bir bölümü aynı piyanoda 12 el olarak çalarak, yeniden dinleyicinin bol alkışını kazandılar.
CSO'nun 24 Ocak 2020 konserinin programı, bazı talihsiz gelişmeler nedeniyle değişti ve solistsiz olarak yapılacak. Viyolanın kraliçesi olarak tanınan Tatiana Masurenko'nınAlmanya'da geçirdiği bir kaza sonucu omuzu kırılınca, bu konseri ve 21 Ocak'ta Erimtan'da vereceği resitalin programları değişti. CSO yönetimi, yeni veya yerli bir solist koymak yerine, programı solistsiz yapmaya karar verdi. CSO'nun yayımladığı basın bülteninde, şef Howard Griffiths'in de “rahatsızlığı nedeniyle” gelemeyeceği duyuruldu. 24 Ocak Konserinde orkestrayı yardımcı şef Cemi'i Can Deliorman yönetecek ve sadece Beethoven'in Egmont Uvertürü ile 3. Senfoni'si seslendirilecek.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
18 Ocak 2020, Ankara