Beethoven-250 nedeniyle, ülkemizdeki devlet ve özel senfoni orkestraları arasında en yoğun programı Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası yaptı. Beethoven'in tüm senfonilerini ve piyano konçertolarına birer dizi halinde 2019-20 sezonunda yer verdi. Bu Beethoven maratonunun ilk etabı 6 Mart 2020 Cuma akşamı dev eser 9. Senfoni icrasıyla tamamlandı. Sadece 8. Senfoni, Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın devlet sanat kurumlarının konserlerine şehitler nedeniyle üç gün ara vermesi üzerine, çalınamadı. Senfonilerin kimi konserin tek verildiği, kimi çift verildiği haftalara rastladı. Talebin çok olacağı 9. Senfoni için 5 ve 6 Mart akşamları konser iki kez tekrarlandı.
CSO'yu şef Rengim Gökmen yönetiyordu, Devlet Çoksesli Korosu'nu şef Burak Onur Erdem hazırlamıştı. Solistler Eylem Demirhan Duru (soprano), Özge Kalelioğlu (mezzozoprano), Ayhan Uştuk (tenor) ve Teyfik Rodos (bas) idi. Konzertmeister sandalyesinde Jülide Yalçın oturuyordu. Cuma akşamı salon tümüyle doluydu. İzleyiciler arasında eski Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay'la başta Almanya Büyükelçisi olmak üzere bazı yabancı diplomatlar da vardı.
Koro orkestranın ardından yerini aldı ve eserin ilk üç bölümünde seslendirmeyi oturarak dinledi. Avrupa Birliği marşı olarak da kabul edilmiş olan, Schiller'in “Neşeye Övgü” şiirinden alınmış sözlerle bezeli son bölümde koro, solistlerle birlikte devreye girdi.
Orkestra hayli asık yüzlüydü, sanırım biraz yorgunlar. Yapıtta çok karakteristik, solo niteliğinde grup seslendirmeleri yer alan viyolonsel ve kontrbaslar iyi etkinlik gösterdi. Aynı şekilde üflemeli çalgılar da özellikle 3. ve son bölümde verimli oldular.
Dördüncü bölümde insan sesinin açılışını bas bariton yapar. Sonra koro ile birlikte devam eder. İzmir DOB solistlerinden Teyfik Rodos pek gününde değildi. Dört solistin birlikte ve koroyla söyledikleri kısım fena olmadı. Tenor Ayhan Uştuk'un kendine özgü sesi esere değişik bir renk getirdi. Soprano Eylem Demirhan Duru da pırıltılı sesini iyi duyurdu. Koro, repertuarında sürekli bulundurduğu ve son yıllarda değişik kentlerde seslendirmeye katıldığı için bildiği ve sevdiği eserde çizgisini yakaladı.
Beethoven-250'de ikinci etap, Mayıs ayında. Anıtsal piyanist İdil Biret, bestecinin beş piyano konçertosunu üç ayrı haftada seslendirecek.
Bu arada, “teknik nedenlerle” 13 Mart konserinin programı da değiştirildi. Michael Wendeberg yönetiminde Mahler'in korolu ve iki solistin yer aldığı 2. Senfoni'sinin yerine Rengim Gökmen yönetiminde gene korolu bir eser olan Hasan Uçarsu'nun “Troya'dan Çanakkale'ye”si konuldu.
Bu defaki “teknik neden” ne olsa acaba? Açıklamada gene belirtilmiyor ve CSO Yönetim Kurulu imzasıyla “Siz değerli dinleyicilerimizin anlayışı için teşekkürlerimizi sunarız” deniliyor. Tahminim birkaç gün sonra Çanakkale Savaşı'nın yıldönümü nedeniyle Sayın Cumhurbaşkanı ve özel konuklarına Beştepe Kültür Kongre Merkezi'nde seslendirilecektir, böylece 13 Mart konseri de bu konserin genel provası gibi düşünülmüş olabilir. Ama bu sadece bir tahminden ibaret.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
7 Mart 2020, Ankara