Bilkent Senfoni Orkestrası'nda biletli dinleyicinin en az olduğu konserler hangisidir? Hacettepe ve Bilkent Üniversiteleri ile YÖK'ün kurucusu Prof.Dr. İhsan Doğramacı'nın (1915-2010) ölüm yıldönümüyle (25 Şubat) doğum gününde (3 Nisan) verilen konserlerdir. Çünkü bu konserlerde salonun ve balkonun neredeyse tamamını geleceklerine dair teyidleri alınmış konuklar doldurur.
3 Nisan 2018 gecesi, Hocabey'in 103. doğum günü konserinde de durum böyleydi, üstelik açılan Unicef sergisi nedeniyle fuaye daha sıkışık bir durumdaydı. Unicef Türkiye Milli Komitesi'nin de kurucusu olan Doğramacı'nın bu alandaki hizmetleri de, yapılanların not edildiği bu fotoğraf sergisiyle anımsatılıyordu. Unicef yetkililerin sanırım pek hesapta olmayan konuşmaları nedeniyle konser 20 dakika geç başladı.
Konserde orkestrada dikkati çeken, daha bir kaç yıl önce 80, yaşında andığımız ilk başkemancı Server Ganiyev'in oğlu, şimdi Çukurova Devlet Konservatuvarı Müdürü olan, BSO'da yıllarca başkemancılık yapmış Toğrul Ganiyev'in gene aynı sandalyede oturmasıydı. “Konuk Başkemancı” sıfatıyla yerini almıştı. El programlarında, afişlerde şeflerin, solistlerin, orkestra üyelerinin akademik ünvanlarına yer verilmez. Bu defa bir istisna gözüme çarptı. Orkestra listesinde Prof. Toğrul Ganioğlu yazıyordu, yani Bilkent'ten ayrıldıktan sonra Çukurova Üniversitesi'nde elde ettiği akademik unvan belirtilmişti. Artık orkestra yönetimi bunu bir cemile olsun diye mi koymuştu, yoksa kendisi mi istemişti, bilemem.
Mütevelli Heyet Başkanı Prof. Dr. Ali Doğramacı sanatçıya saygısını balkonda yer değişikliği yapmasıyla gösterdi. Devlet Sanatçısı idol kemancı Suna Kan ikinci sırada oturuyordu. Onu bizzat alıp birinci sıraya getirip kendi yerine oturttu. Benzeri işlemi flütist Şefika Kutluer için de yaptı.
Bir 3 Nisan klasiği olarak konserin solisti Devlet Sanatçısı, Bilkent'in “daimi konuk solisti” piyanist Gülsin Onay'dı. Mozart'ın Mi bemol Majör “Jeunehomme” kod adlı 9. Piyano Konçertosu'nu, şef Gürer Aykal yönetimindeki BSO eşliğinde seslendirdikten sonra, artık herkes tarafından bilinen öyküsünü kısaca anlatıp Hocabey'in anısına Chopin”in Op.53 Kahramanlık Polonez'ini çaldı. Öncesinde bu eseri her zaman daha iyi çaldığını ama bu konserlerde işin içine duygu da karıştığı için o kadar iyi olamayabileceğini belirtti. Seslendirme sonunda büyük alkış aldıktan sonra bir de “bis” yaptı ve Chopin'den bir noktürn seslendirdi. Gene alkış güçlü olunca eliyle “Çok kısa” işareti yaparak, bu kez Adnan Saygun'un Aksak Tartılar Üzerine dizilerinden birini seslendirerek sahnesini tamamladı.
Konserin ikinci yarısında, Toğrul Ganiyev (Türkçesi Ganioğlu) başkemancı sandalyesinde, Nikolay Rimski-Korsakov'un en ünlü eseri Op. 35 Şehrazad'ın sololarını çalmak üzere yerini aldı. Şef Gürer Aykal, başkemancı Ganiyev ve orkestra, dört bölümlük eserin seslendirilmesinde iyi bir sonuç elde etti. Özellikle ikinci bölümdeki üflemeli sololarda tüm tahta ve bakırlar eserdeki anlatımcı parlaklığı iyi ortaya koydular.
Konserin sonunda, geçen yıl çaldırdığı “Hapy birthday to you” şarkısını şef Gürer Aykal bu kez bir “parodi” ile sundu. Dinleyicilere “To you” bölümü “Hocabey” olarak değiştirerek söylemelerini istedi. İlk deneme sonunda “kulağım pek iyi değildir, duyamadım” diyerek, daha güçlü biçimde katılım istedi. Yakınındaki grup şeflerini ellerinden tutup öne çıkararak klasik selamını verdi, ikinci keman grup şefi Feruze Abdullayeva'nın alnından öpmeyi de unutmadı.
Bakalım 104. doğum gününde ne tür bir sürpriz hazırlayacak Doğramacı Ailesi ve Gürer Aykal?
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
4 Nisan 2018
* İdrak etmek: (bir olguya) erişmek, kavuşmak, ulaşmak. (TDK)
Bu fiili tercih etmemin nedeni, “kutlamak” ile “anmak” fiilleri arasında bir tercih
yapamamış olmamdan kaynaklanıyor.