Erimtan ve NDA'nin yolları arkeolojide kesişti
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Erimtan ve NDA'nin yolları arkeolojide kesişti

05 Haziran 2015 - 00:13

Bazen ilginç raslantılar olur. Hollanda'nın tanınmış barok müzik topluluğu Yeni Hollanda Akademisi'nin, İstanbul Müzik Festivali'nin hemen öncesinde Ankara'da Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi'nde verdiği konserde, toplulukla müze arasındaki ortak nokta “arkeoloji”ydi. Çünkü New Dutch Academy / Yeni Hollanda Akademisi, 17 ve 18. yüzyıl Avrupa müziği konusunda “arkeoloji” çalışması yapan bir topluluk. Nitekim konserde, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi gibi barok dönemin bilinen bestecilerinin yanında, pek çok müzikoloji uzmanının bile adını duymadığı Jacob van Eyck, Unico van Wassenaer benzeri Hollandalı bestecilerden de örnek müzikler seslendirdiler. Aslında bu parçaların Türkiye prömiyerlerini yapmış oldular.

Topluluğun müzik yönetmeni, aynı zamanda toplulukta barok viyola çalan Simon Murphy. Son dönemde hazırladıkları “Bach ve Hollandalı Çağdaşları” başlıklı programda barok aryalar için solistleri soprano Gudrun Sidonie Ott. İki diğer solist, blok flütte Elisabeth Champollion ve barok çelloda Aleksandra Renska. Kemanlarda Rachael Beesley ve Paula Perez, barok gitar ve bir nevi lut olan theorbo'da Karl Nyhlin'le 7 kişilik topluluk tamamlanıyor.

Erimtan Müzesi Salonu'nda topluluktan gerçek barok tınıyı dinledik. Çünkü yaylı çalgıların tümünün telleri bükme bağırsaktandı, ellerindeki arşeler de barok dönemin replikalarıydı.

Flütistin, piyanonun üzerine dizip, esere göre seçip kullandığı sopranino,soprano, tenor ve alto blokflütler de, hepsi aslına uygun ve kaliteli sazlardı.

Konserin yıldızları soprano Gudrun Sidonie Otto (d.1979) ile blok flütçü Elisabeth Champollion'du. Soprano Otto, Haendel ve Bach aryalarında, sağlam tekniğiyle egemen olduğu billur sesi ve ajilitedeki ustalığıyla, ayrıca söylediği aryanın özüne uygun mimik ve jestleriyle tam notu hak etti. Blok flütçü Champollion yer aldığı eşliklerdeki tonu, topluluğa uyumuyla dikkati çekerken Vivaldi'nin konçertosunda sopranino blokflütdeki parmak egemenliği, hızı, nefes kontrolü ve tınısıyla alanındaki uzmanlaşmış bir solist olduğu sergiledi.

Barok Çellist, Aleksandra Renska ise eski müzikteki maharetini Hollandalı besteci Christian Ernst Graaf'ın çello, yaylılar ve sürekli bas için konçertosunun rondo bölümünde gösterdi. Elindeki bağırsak tel takılı çellodan eserin gereği olan barok tınıları ustalıkla elde etti. Barok dönemin sürkli bas görevi yapan çalgılarından çembalonun yerini bu toplulukta lut ailesinden uzun saplı theorbo almıştı. Karl Nyhlin, theorbo ve barok gitarla, dikkat ve sabır isteyen sürekli bas görevini yerine getirdi.

Barok dönemin bilindik-bilinmedik eserlerini, özgün tınısına en yakın biçimde dinlemek güzeldi. Konser, Hollanda Büyükelçiliği ve SCAMV'nın katkılarıyla düzenlendi. Bazı müzikseverler, ünlü Rus piyanist Lugansky'den bir Mozart konçertosu dinlemeyi tercih ettikleri için bu barok şöleni kaçırdılar. Ama 150 kişi kapasiteli salon tümüyle doluydu.

Erimtan Müze Salonu'yla Ankara'nın, oda müziği alanında uygun bir salona kavuştuğu, 7 müzisyenin sahnede olduğu New Dutch Academy konseriyle anlaşıldı. Çünkü bundan önce üç ayrı piyano resitali yer almıştı bu salonda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bu yazı 1853 defa okunmuştur .

Son Yazılar