İmparator Konçertosu Nasıl "İmparatoriçe" Oldu?
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

İmparator Konçertosu Nasıl "İmparatoriçe" Oldu?

26 Şubat 2020 - 00:27 - Güncelleme: 26 Şubat 2020 - 11:18

Beethoven'in, tüm üst düzey uluslararası piyanistlerin tamamını repertuarlarında bulundurduğu beş piyano konçertosundan 5'ncisine “İmparator” kod adı verilmiştir. Nedeni, yazıldığı sırada Napolyon'un Viyana'yı işgal etmiş olmasıdır. Bu kod adı, 25 Şubat 2020 Salı gecesi Bilkent Senfoni Orkestrası'nın İhsan Doğramacı'yı ( 1915 - 2010) ölümünün 10. yıldönümündeki anma konserinde “İmparatoriçe”ye dönüştü. Çünkü, Mi bemol majör tonalitedeki bu büyük konçertoyu, şef Gürer Aykal (d. 1942) yönetimindeki BSO eşliğinde anıtsal piyanist İdil Biret (d. 1941) seslendirdi.

İdil Biret, 79 yaşına karşın hâla büyük bir enerjiyle konser ve kayıt çalışmalarını sürdürüyor. Beethoven'in piyano için tüm eserlerinin ve senfonilerinin piyano uyarlamalarının kaydını yapmış bilinen tek piyanist. Beethoven'in 250'nci yılı nedeniyle tüm konserlerini bu büyük bestecinin eserlerine ayıran Biret, önümüzdeki ilkbaharda Ankara'da bestecinin 5 piyano konçertosunu ve Korolu Fantezi'yi CSO eşliğinde seslendirecek. 8 Mayıs'ta Beethoven 2. Konçertoyu seslendireceği konser, 3000 Kişilik Congresium salonunda Avrupa Birliği Günü için verilecek.

Doğramacı'yı Anma Konseri'nde İdil Biret, sahneye konserin ikinci yarısında çıktı. Daha önce Bilkent Senfoni Orkestrası yönetiminin “İlkelerimize aykırı” diye reddettiği, bunun üzerine Biret'in de önerilen konserden vazgeçtiğini hatırlıyoruz. Bu kez teklif doğrudan şef Gürer Aykal'dan geldiği ve Biret'in ikinci yarıda sahneye çıkmasını kabul ettiği için bu konser gerçekleşmiş oldu. İdil Biret, ününe, düzeyine yakışır bir seslendirme ile salondan büyük alkış aldı, Aykal'ın da israrıyla “bis” yapmak üzere yeniden piyano başına oturdu ve çalacağı eseri “Schubert'ten bir şarkı, Liszt düzenlemesiyle” diye anons etti. İcrası sonunda yeniden ve özellikle balkonda oturan dinleyiciler tarafından uzunca süre ayakta alkışlandı.

Konserin ilk yarısında Gürer Aykal Beethoven'den seçtiği iki eseri de bellekten yönetti. Önce, bestecinin bir bale müziği olarak sipariş üzerine yazdığı “Prometheus'un Yaratıkları”nın günümüze ulaşmış bölümü olan uvertürü, ardından da bestecinin diğerlerine nazaran daha neşeli ve rahat 4. Senfonisi seslendirildi. Si bemol majör tonalitedeki senfonide yeni konzertmeister Evgeni Koskroski'nin önderliğindeki keman gruplarının, şef Aykal'ın istediği yorumu sağladığını hissettik. Özellikle birinci bölümdeki hafif çalınacak ölçülerde şefin istediğini aldığını söylemek mümkün. Sololarda ise klarnette Selen Özyıldırım, obuada konuk müzisyen Ulaş Yurtoğlu ve fagotta Ozan Evruk iyi etkinlik gösterdiler.

Konser, tümüyle Beethoven'in özgün yapıtlarından düzenlenmiş programıyla Beethoven-250'ye yakışır nitelikte oldu.

Her zamanki gibi Doğramacı'nın fotoğrafı koro balkonunun alnına yerleştirilmişti. Oğlu Osman Doğramacı, kızı Şermin Doğramacı Savaşçı, torunu Ayşe Doğramacı Atalar, rektör Abdullah Atalar ile torununun çocukları konukları ağırladılar. Başkent Üniversitesi Kurucusu Prof. Dr. Mehmet Haberal, Hacettepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Haluk Özen, eski bakanlardan Vecdi Gönül, İnönü Vakfı Başkanı Özden İnönü Toker ile çok sayıda öğretim üyesi konuklar arasındaydı.

Günün sürprizi ise, idol kemancı Suna Kan'ın (d. 1936) kaldığı yaşamevinden sabahki provaya gelerek, Gürer Aykal'la, aynı “Harika Çocuklar” yasasını paylaştığı İdil biret'i ziyarete geylmiş olmasıydı.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

25 Şubat 2020, Ankara


 

Bu yazı 1230 defa okunmuştur .

Son Yazılar