Kocamangil'in Avrupa'ya tutunma çabaları...
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Kocamangil'in Avrupa'ya tutunma çabaları...

18 Mart 2016 - 12:20

Küçücükken yarışmalarda izlediğimiz yetenekleri, şimdilerde orkestra eşliğinde konser verirken, ya da sıkı programlı resitallerde dinlemek, şu yaşadığımız karanlık günlerde insanı bir an olsun acısından uzaklaştırıyor, ilerisi için umut veriyor.

Bu küçük yeteneklerden biri de İstanbul'dan Dilbağ Tokay'ın öğrencisi Nil Kocamangil'di (d.1989). İlk kez Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nca düzenlenen yarışmada dinlediğimde, çocukluğunun gereği etrafa biraz ürkek, biraz meraklı gözlerle bakan bir öğrenciydi. 17 Mart 2016 akşamı ise, onu Lior Shambadal yönetimindeki Orkestra Akademik Başkent eşliğinde, kendini geliştirmiş, güveni artmış bir genç kız olarak izleyip dinledim.

Çellistlerin öncelikli konçerto repertuarı arasında Joseph Haydn'ın Do Majör 1. Konçertosu mutlaka yer alır. Kocamangil ise daha az çalınan Re majör 2. Konçertoyu tercih etmişti. Artık İsviçre'deki bir özel destekçinin kendisine tahsis ettiği 1830'a tarihlenen bir İtalyan sazı kullanıyordu. Nil özellikle konçertonun ağır ikinci bölümünü, özgeçmişindeki başarılara yakışır biçimde seslendirdi...

Mimar Sinan Devlet Konservatuvarı'nda lisansı bitirdikten sonra Almanya'da lisansüstü çalışmasını tamamlayan Nil, artık bu ülkede yaşıyor, Fransa'da oda müziği master çalışmalarına Trio Milhaud ile Itamar Golan'ın sınıfında, Hades Quartet'le de Miguel Da Silva'nın sınıfında Tekfen Vakfı'nın desteğinde katılıyor. Almanya'da Mannheim Filarmoni'nin solo çellistliğini yapıyor, ayrıca Rhein Alman Operası'na servis veren Düseldorf Senfoni'de çalıyor. Her resital fırsatını da değerlendiriyor. Nil'in yolunun açık olmasını diliyorum.

Konserin programının giriş ve sonuç eserlerini Mahler'den seçmişti şef Shambadal. Oda orkestrası için düzenlemesini Franc Avsenec'in yaptığı "Piyano ve Yaylı Çalgılar Orkestrası için Kuartet" te piyanoda Rauf Paşaoğlu oturuyordu, obua ve korno solistleriyle ikinci knotrbasçı Hacettepe öğrencilerinden alınmıştı. Gönenç Sazer'in başkemancılığındaki yaylılar ve konuklarla güzel bir seslendirme oldu.

Yarıdan sonra Shambadal Kazak besteci Yerkesh Shakeyev'in iki kısa bestesini yönetmeden önce, besteciyle ilgili bilgi verdi, “Poptan klasiğe müziğin her alanında şarkı yazıp beste yaptığını, aynı zamanda avcı olduğunu, 16 senfonik eseri bulunduğunu” anlattı. Seslendirilecek iki parçasını ise bu konser için oda orkestrasına bestecinin uyarladığını söyledi.

Waltz-Requiem” ve “Rain/Yağmur” başlıklı parçalar bir nevi eklektik film müziği niteliğinde, birinde Beethoven, diğerinde Vivaldi alıntıları bulunan, sıradan işlerdi. Meğer bir parça da “Bis” olarak saklamış Shambadal. “Kadans” başlıklı bu hızlı parçayı da Mahler'in 5. Senfonisinden güzelim Yaylılar ve Arp için Adagietto'nun ardından çaldırmaz mı?

Konser programında Türk bestesi olarak, OAB'in müzik yönetmeni ve daimi şefi Ertuğ Korkmaz'ın Dreams of Distant Earths / Uzak Ülke Rüyaları” yer alıyordu. Shambadal, Korkmaz'ın dinleyiciye Türkçe olarak eseri hakkında bilgi vermesini istedi. Bu emrivaki karşısında sahne önüne gelen Korkmaz, “19 yıl önce kızımın doğumunda yazmıştım” demekle yetindi. Kazak bestecinin işleri dışında, konserin genel yapısına uygun bu tek bölüm, Rauf Paşaoğlu'nun piyanosunun katkısıyla seslendirildi. Shambadal bu eseri, yönettiği başka orkestralarla da çaldırsa bari...

Başkent Üniversitesi'nin yeni konser salonu, tıp yatırımları ön alınca kimbilir hangi bahara kaldı ama memnuniyet verici gelişme, konserlerin yapıldığı konferans salonunun artık doluyor olması. Üniversitenin hocaları ve çeşitli fakültelerden çok sayıda öğrenci geliyor konserlere. Üstelik Haydn konçertoda bölüm aralarında da alkış olmadı!
 

 

Bu yazı 2332 defa okunmuştur .

Son Yazılar