Pepe Romero: İtalyan barokuna İspanyol yorumu
Reklam
  • Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Pepe Romero: İtalyan barokuna İspanyol yorumu

10 Mayıs 2018 - 01:06

Klasik müziğe ilgi duyan orta yaş ve yukarısındakiler arasında Pepe Romero (d. 1944) adını duymayan pek azdır. Babası ve kardeşleriyle Romerolar olarak 20. yüzyıl müziğine damga vuranlar arasında yer alan bu ailenin Pepe'si halen 74 yaşında klasik gitarın zirvesinde dolaşan sayılı müzisyenlerden biri. 9 Mayıs 2018 gecesi, BSO organizasyonuyla Pepe Romero'yu Ankara'da dinleyenler önemli bir fırsatı değerlendirmiş oldu. Amerika'da yaşayan Pepe Romero, Avrupa turnesine Ankara'yı da ekleyerek, uluslararası dolaşımda yer alan tanınmış başka sanatçılara da önemli bir mesaj verdi.

Romero'nun programı iki bölümden oluşuyordu. Birinci bölümde solo gitar olarak Granados, Malats, Barrios, Turina, Tarrega gibi gitar dağarının önemli bestecilerinden eserler seslendirirken, ilk yarıyı Albeniz'in orijinali piyano için olan Asturias ve Sevilla'sıyla noktaladı. Gitar için düzenlemeler kardeşi Celin Romero'nun imzasını taşıyordu. Kusursuz bir teknik, akıcı, duygu dolu güçlü yorumuyla, bestecilerin işlerine farklı bir ruh kazandırdı Pepe Romero...

Konserin ikinci bölümü ise Barok çağın çok verimli İtalyan bestecisi Luigi Boccherini'nin (1743- 1805) iki gitarlı beşlisine ayrılmıştı. Pepe Romero'ya, bu iki eserin seslendirilmesinde BSO'nun yaylı çalgı gruplarından dört kadın müzisyen, Eda Delikçi ve Nil Cetiz (keman), Elif Onay (viyola), Verda Çavuşoğlu(viyolonsel) katıldı.

Ardında bıraktığı 500'ü aşkın eser arasında beşlilerin (quintet) 100 civarında olduğunu, yaylılar için ilk quintetleri Boccherini'nin yazdığını, ama bunlar arasında özellikle son bölümündeki İspanyol dansı nedeniyle “Fandango” adıyla anılan Gitar ve Yaylı Dörtlü için 4 No'lunun bambaşka bir yeri olduğunu belirtelim. Bir diğeri ise Madrid Sokaklarında Gece Müziği ve Madrid'den Çekiliş başlıklı 12 çeşitlemeden oluşan Op. 30 dizisinden 6 No'lu olanıdır.

Boccherini'nin Avrupa'da kendi ülkesinin dışında Almanya, Avusturya ve Fransa gibi ülkeleri kapsayan dolaşımı sırasında Paris'teki İspanyol büyükelçi tarafından davet edildiği Madrid'i pek sevdiği, İspanyol müziğinden çok etkilendiği ve iki eseri bu etki altında yazdığı biliniyor. Madrid, aynı zamanda Boccherini'nin yaşama veda ettiği kent.

Pepe Romero ve BSO Quartet, iki eseri çok canlı bir yorumla seslendirdi. Romero'nun her iki eserde de özellikle kendi yorumunda İspanyol vurgusunu arttırdığını düşünmek yanlış olmayacak. Özellikle çok sevdiği Flamenko tekniğini de yorumunda kullandığını görmek doğrusu şaşırtıcı olmadı. Fandango'da besteci kendisi de bir çellist olarak, çelloya önemli rol biçmiş, esere kattığı kastanyetin kullanımı görevini de çelliste vermişti. Bilkent sahnesinde Verda Çavuşoğlu solosunu bitirip sağ eliyle bu kez kastanyeti kullanmaya başladı.

Konserin ikinci bölümü, dinleyicide daha büyük bir heyecan uyandırdı. Romero, dörtlüdeki müzisyenleri teker teker yanaklarından öperek kutlayıp teşekkür etti. Büyük alkışa karşılık, Romero ve BSO Quartet, eserin sonundaki Fandango'yu yeniden seslendirdi.

Pepe Romero'nun Ankara konseri, Bilkent'teki gitar öğrencilerine de yaradı, onlarla bir tam gün ustalık sınıfı çalışması yaptı. Tüm gitar öğrencileri de bu konseri âdeta nefeslerini tutarak izlediler.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

9 Mayıs 2018

 

 

 

Bu yazı 1092 defa okunmuştur .

Son Yazılar