Jonas Kaufmann’ın adı opera severlerin yaşamına usulca girdi ve yerleşti. “Tenorlar yıldız kümesi” içinde Kaufmann “yıldızı” halen ilk sırada ve yerini uzun süre koruyacağa benziyor. Ona her şey yakışıyor: Wagner, Fransız ve İtalyan repertuvarları ve kimine göre lied de.
2001 yılında şimdi Bastille Operası Direktörü olan Nicolas Joel tarafından Toulouse şehrinde farkedilerek Ambroise Thomas’nın Mignon operasında söylemesi istendiğinde, arkasında sahne yaşamı olarak birkaç yıl olan, genç ama yeteneklerini akıllıca kullanarak olgunlaşmış bir tenordu Jonas Kaufmann. İsviçre ve Almanya’nın çeşitli opera kumpanyalarında söyleyerek, eski usul, yavaş yavaş gelişmişti. Şimdi kırklı yaşların başlarında ve artık dünyanın en önemli opera evleri tarafından aranan, kayıtlar yapan, çok sevilen bir sanatçı. Vokal olarak parlak ve güçlü bir sese sahip olmanın ötesinde, dış görünüş itibariyle de çekici. Kendisiyle söyleşi yapanlar, bu niteliklerine ayrıca zeki ve kolay ulaşılabilir olma özelliklerini de ekliyorlar.
Geçtiğimiz yıl Verdi operaları arasında, tenor repertuarında, Otello’dan evvel, en zorlayıcı rollerden biri olan Manrico’yu (Il Trovatore) Münich’te seslendiren Kaufmann, bu rol için zihnine kazılmış tek ismin Franco Corelli olduğunu söylüyor. Güzel, zengin, güçlü, sağlam olarak tanımladığı Corelli’nin sesinden fazlasıyla etkilenmiş.
Jonas Kaufmann repertuvarını farklılaştırmaya önem veren, uzmanlaşma taraftarı olmadığını belirten bir tenor. Lohengrin’den De Grieux’ye kadar giden geniş bir yelpazenin sesini “taze” tuttuğuna inanıyor. Verdiği örnek de sürekli dur-kalk halindeki bir araba ile, otoyolda giden bir arabanın motoru: sesin bir kas sistemi olması nedeniyle, motorun bir bölümünün kullanılmasının doğru olmadığını düşünüyor. “Sadece beş rol ile yetinseydim, eserleri tekrar tekrar çalışmama gerek olmazdı. Repertuvar değiştirmek, neyin iyi olduğu konusunda kendimi sorgulamam bakımından önemli” diyor. Şarkıcının çok sevdiği (belki birçok ünlünün elinin tersiyle geri çevireceği) bir şey de, son anda gelen, başkasının yerine bir rolü seslendirme önerileri. Adrenalin salgısı ve konsantrasyonun yoğun olduğu, doğaçlamaya olanak tanıyan, partnerlerle interaktif olabilme fırsatı yaratan benzer durumları, yorgun ya da hasta olmama koşuluyla, çok yapıcı buluyor.
Jonas Kaufmann Decca firmasıyla son yıllarda çok başarılı kayıtlar yaptı. “Romantic Arias”; “Verismo”; “Wagner” bunların bir kaçı. Kaufmann’ın gerek eğitim sürecinde, gerekse sahne yaşamında lied de çok önemli bir yer tutuyor. Konservatuarda lied’i biraz “yapay biçimde” söylediğini kabul eden sanatçı, hocası ve şimdi kendisine eşlik eden piyanist Helmut Deutsch sayesinde yeni yollar, yeni duygular keşfettiğini belirtiyor. Kaufmann lied kayıtlarına Schubert’in “Güzel Değirmenci Kız” dizisiyle başlamış. Son olarak kaydettiği “Kış Yolculuğu” da başarılı bulunan kayıtlarından.
Çok çalıştığını kabul eden sanatçıyı, sahneleri bırakmadan, ülkemizde dinlemek arzusu ütopya mıdır?