Alman çello ekolünün solist ve eğitmen olarak önemli isimlerinden Peter Hoerr'ü (d.1968) son yedi yıl içinde üçüncü kez CSO'da dinliyoruz. Daha önceki gelişlerinde Haydn, Dupor ve C.P.E. Bach'ın konçertolarını seslendirmişti. 10 Ocak 2020 akşamı ise bu kez bize R. Schumann'ın La minör tonalitedeki o güzelik çello konçertosunu bellekten sundu. Hoerr, üç bölümü birbirine bağlı olarak ataka seslendirilen ve bütüncüllüğüyle etkileyen konçertoyu, akademik bir üslupla seslendirerek büyük alkış aldı. Buna Bach'ın çello süitlerinden bir bölümle karşılık verdi.
CSO'nun bu haftaki şefi, geçtiğimiz haftalardaki basın açıklamalarından birinde “CSO'nun en sevdiği şef” olarak nitelendirilen Antonio Pirolli'ydi. Başkemancı sandalyesinde konzertmeister yardımcısı Bilgehan Erten oturuyordu. Konserin giriş parçası Cemal Reşit Rey'in 1931'de bestelediği, çok sevdiği İstanbul'dan beş kesit sunduğu “Enstantaneler”di. CSO'da uzun süredir çalınmayan eseri Pirolli iyi hazırlamıştı, 34 yıldır Türkiye merkezli çalışıyor olmanın getirdiği kültürel aşinalığı, orkestraya güzel aktardı.
Hoerr'in Schumann konçertosuna uyumlu bir eşlikten sonra, konserin ikinci yarısında Beethoven 250'nin açılışı olarak bestecinin Do Majör 1. Senfonisi seslendirildi. Beethoven'in zengin orkestrasyonunun ilk örneklerinden biri olan 1. Senfoni, Pirolli'nin titizliğinin izlerini taşıyan başarılı bir seslendirmeyle sunuldu. Salonun arka bölümünde oturan dinleyici her bölüm arasında alkışladı. Finalden sonra Pirolli'nin de yüzü gülüyordu, aldığı sonuçtan memnundu. Hemen arkamdaki sırada oturan bir Hanımefendi'nin “Aaa, ama bis yapmadı, keşke bir bis yapsaydı” sözlerini tabii ki duymadı!
Beethoven 250, 17 Ocak'ta 2. Senfoni ve Coriolan Ucertürü'yle devam edecek. Kadın şef Chloe van Soesterstede yönetiminde sırada Beethoven'in Prometheus Uvertürü ve Re majör 2. Senfonisi var. Üç piyanist Evrim Tunca, İlter Vurucu ve Tayfun İlhan da Mozart'ın Üç Piyano için Konçerto'sunu sunacaklar. Konser gene tek ve Cuma akşamı.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
10 Ocak 2020, Ankara