Günümüzün uluslararası dolaşımda yer alan önde gelen kemancılarından Koreli Soyoung Yoon (d.1984) Türkiye'yi sevdi. Aldığı davetleri memnuniyetle kabul ediyor. Üstüste kazandığı önemli keman yarışmalarıyla hızlı bir çıkış yapan Soyoung Yoon, 28 Kasım 2019 gecesi, bu sezon Ankara'daki konserlerinden ilkini CSO ile verdi. Antonin Dvorak'ın (1841-1904) La minör Keman Konçertosunu seslendiren kemancı, eseri 29 kasım gecesi CSO ile tekrarladıktan sonra Cumartesi İstanbul'a uçacak ve aynı konçertoyu CRR Salonu'nda İDSO eşliğinde çalacak.
Soyoung Yoon'u daha önce bir kez Tel Aviv'de, üç kez de Ankara'da CSO ve BSO ile izlemiştim. Hepsinde konçertoları bellekten çalmıştı. Bu kez CSO'da, ayak pedal kumandalı bir tablet kullandığına tanıklık ettik. Ama nota desteği alması, mükemmel bir seslendirme çıkarmasına engel değildi. Alman Şef Michael Wendeberg (d. 1974) yönetimindeki CSO'nun eşliğinde konçertoyu tamamladığında büyük alkış aldı, kemanını kuliste bırakarak selamını sürdürdü, bis çalmadı.
Konserin ikinci yarısında Sergey Rahmaninof'un (1873-1943) Mi minör 2. Senfonisini dinledik. Başkemancı sandalyesinde Bilgehan Erten oturuyordu.
Aynı zamanda piyanist olan ama artık şefliği ön plana çıkan Michael Wendeberg, hayli değişik bir stile sahip. Kendisi solak ve bagedi sol eliyle büyük bir rahatlıkla kullanıyor, adeta bir jonglör gibi...
Bagedi kullandığı sol elinin serçe parmağını da sürekli diğerlerinde ayrı, açık tutma başarısını gösteriyor. Sağ elinin hareketleri, parmaklarıyla verdiği mesaj, eski Avrupa saray danslarındaki zarif el hareketlerini andırıyor. Wendeberg, şef podyumunun üzerinde âdeta dans ediyor! Zaman zaman bagedi aşağı doğru tutarak vuruşları yapması da ilginç. Bilmem ana tempoyu izlemek üzere hep şefin sağ elindeki bagede ya da sağ eline bakmaya alışmış orkestra için, solak bir şefe alışmak provalarda kolay oldu mu? Ancak, Rahmaninof 2. Senfonide müzikal olarak iyi bir sonuç alındı. Eseri bellekten yöneten Michael Wendeberg'in, CSO'dan ve seslendirmeden memnun kaldığını düşünüyorum.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
29 Kasım 2019, Ankara