Ne garip bir başlık değil mi? Hiç uyumsuzlukta uyum olur mu? Eğer dâhi besteci W. A. Mozart, o hârika yaylı çalgılar dörtlülerinin sonuncusunun girişinde alışılmışın dışında bir yazı ortaya koyup, ağır tempoda bazı armonik oyunlar yapmışsa, eseri de Bozok Quartet seslendiriyorsa, pekâla olur! Mozart'ın Do majör No:19 Kv.465 sayılı bu eserine “Dissonance” adını büyük olasılıkla yayıncısı koymuştur. Çünkü yayıncıların, bestecinin bir “hata” yaptığını düşünerek eserin armonik ve ritmik bakımdan hayli karışık girişini düzeltmeye çalıştıkları iddiası müzik tarihinde yer alır. Uyumsuzluktaki uyum ise, eseri bestecinin yazdığı gibi ve iyi biçimde seslendirmektir. İşte Bozok Quartet, 25 Aralık 2021 Cumartesi akşamı, Resim Heykel Müzesi Salonundaki konserinde bunu yaptı.
Türkiye'de oda müziği gruplarının uzun ömürlü olabildiği, eğer arkalarında ciddî bir kurum yoksa, pek görülmemiştir. Belirli aralara karşın, Akdeniz adıyla kuruluşundan bu yana tam 18 yıl geçen Bozok Quartet istisnalardan biri.
Uzun yıllar Ankara Opera Orkestrası'nın başkemancılığını yapan Tayfun Bozok'un eşi CSO üyesi Derya Bozok'la birlikte çekirdeğini oluşturduğu topluluk, viyola ve viyolonselcilerin zorunlu nedenlerle değişimiyle yoluna devam ediyor. Topluluğu bu döneminde viyolada ADK'dan Evren Bilgenoğlu ve viyolonselde CSO'dan Şafak Atakır tamamlıyor.
Bozok Quartet'in öteden beri yaklaşımı, eğlenceye dönük kolay ve hafif işlerden kaçınarak, klasik müzik tarihinde oda müziği alanında verilmiş, ciddi yapıtlara yönelmektir. Nitekim RHM konserinde ikinci eser olarak da, iki müzisyen takviyesiyle bir altılı oluşturarak P.İ. Çaykovski'nin adını yazdığı kentten alan “Floransa Hatıraları” başlıklı Op. 70 Re minör Sextet'ini hazırlamışlardı.
Çalanı da, dinleyeni de soluk soluğa bırakan dört bölümlü eserde besteci temalarını, ustalıkla enstrümanlar arasında gezdirerek tüm çalgıcıların kendi virtüozitelerini göstermelerine de olanak sağlamıştır. Son iki bölümde ise Rus halk müziğinden esinli temaların, özellikle son bölümde adeta dört nala koştuğuna tanık olunur. Bu zor eseri Bozok Quartet, birinci kemanda kurucusu Tayfun Bozok'tan itibaren başarıyla seslendirildi. Dinleyicinin yanı sıra, kendilerinin de keyif aldığını gözlemledik.
Birden aklıma pandemi öncesi son konserleri hakkında yazarımız Ayşe Öktem'in Nisan 2018'deki yazısında “iddialı ve farklı yapıdaki eserleri repertuarlarına almalarını beklediğimizi belirtmek istiyoruz” cümlesi geldi. Bozok Quartet, beklentileri karşılıyor. Önümüzdeki yıl 28 Mart'ta İstanbul Kadıköy Süreyya Operası'nda da Mozart “Dissonance” ve F. Schubert'in “Genç Kız ve Ölüm" başlıklı dörtlüsüyle sahneye çıkacaklar.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
26 Aralık 2021, Ankara