Kutsal Ruhların Tekfur'daki Dansı...
Reklam
OSMAN ENFİYECİZADE

OSMAN ENFİYECİZADE

Konser Arkası

Kutsal Ruhların Tekfur'daki Dansı...

24 Ağustos 2020 - 14:37 - Güncelleme: 24 Ağustos 2020 - 15:03

En son güzel bir konseri Temmuz ayı ortalarında “Camerata Anatolia”dan dinleme şansımız olmuştu. Ne zaman iyi bir konser dinleriz derken 22 Ağustos 2020 Cumartesi akşamı yolumuz tekrar Tekfur Sarayı’na düştü.

İBB Kültür A.Ş.' nin ev sahipliğini yaptığı, Ozan Binici'nin sanat yönetmenliğini yürüttüğü “Avluda Klasik Müzik” konserleri serisinde “Özgecan Günöz (1. keman), İmge Tilif (2.keman), Efdal Altun( viyola), Yılmaz Bişer (çello), Tayfun Tümer (kontrbas) ‘den bir araya gelen “ İstanbul Virtüözleri” ve solist Bülent Evcil (flüt) müzikseverlerle buluştu.
Tekfur Sarayı’nın ayrıcalıklı püfür püfür esen ortamında, fiziksel mesafenin korunduğu ferah oturma düzeni,  özenle  seçilmiş programıyla ve değerli sanatçıların keyif veren performanslarıyla pandemi sonrası klasik müzikseverler  harika bir konser daha dinleme şansı yakaladılar.
Ozan Binici, salgın sırasında  klasik müzik camiası daha “ne olacak ne yapacağız” derken, bilgi ve birikimiyle hızlı davranarak  “Avluda Klasik Müzik” konserlerini hayata geçirerek, canlı konser hasreti çeken müzikseverler için hakikaten çok güzel bir işe imza attı.
Bu keyifle izlediğimiz ve dinlediğimiz konserde “İstanbul Virtüözleri ve Bülent Evcil” W.A. Mozart'ın Divertimento Fa major KV 138’ni, C.W. Gluck’ün “Danza Degli Spiriti Beati -- Kutsal Ruhların Dansı” ve son olarak Bach’ın “2 No’lu Si Minör Orkestral Süit - BWV 1067 ”sini seslendirdiler.
Konserin başlangıç eseri olan “Divertimento Fa major KV 138”i Mozart 1772'nin başlarında Salzburg'da yaylılar için bestelediği eseridir. Mozart Fa major tonundaki Divertimento’sunu döneminin geleneksel kalıplarına uyarak hoş bir Andante merkezinde üç bölüm olarak bestelemiştir.
Bu dinlemesi çok keyifli eserde “Allegro” giriş bölümü ve üçüncü “Presto”bölümünde başrole sahip keman partisyonlarında Özgecan Günöz ve İmge Tilif eserin hakkını veren başarılı bir performans sergilediler.
Mozart’ın bu eser için ilhamını, tüm parçanın yapısına işlediği İtalyan zarafeti ve cazibesinden aldığını açıkça görmek mümkündür. Yaklaşık on bir dakika süren bu eseri için bestecinin Salzburg’ta yazıldığı bilinmese “kesinlikle Milano’da yazmıştır” denebilecek kadar İtalyan etkisinde bir eseridir.
Keman ,viyola çello ve kontrbas sanatçılarından oluşan  “İstanbul Virtüözleri“ sergiledikleri kusursuz performansları karşılığında eser sonunda uzun süre alkışlandılar.


Bir sandalyenin bile boş kalmadığı bu keyifli konserin ikinci eseri, Christoph Willibald Gluck’ün Yunan mitolojisi “Orpheus” efsanesinden ilham alarak bestelediği ve 5 Ekim 1762 Viyana Burgtheater’da prömiyeri yapılan en popüler eseri “Orpheus ve Eurydice” operasının yeniden düzenlenmiş hali olan “Kutsal Ruhların Dansı”ydı.
“Orpheus ve Eurydice” operası 1774 yılında besteci tarafından Fransız zevkine uygun bale sekansında yeniden düzenlemesi sonrasında " Danza Degli Spiriti Beati - Dance of the Blessed Spirits - Kutsal Ruhların Dansı” adını aldı. Dört bölümden oluşan "Kutsal Ruhların Dansı" yeni düzenlemesinde solo flüt için önemli bölümlerin eklenmesiyle flüt sanatçılarının repertuvarında mutlaka yer verdikleri bir eser haline geldi.
Bu eser için değerli flüt sanatçısı Bülent Evcil solist olarak “İstanbul Virtüözleri” eşliğinde çıktığı sahnede, eser sonunda dinleyicilerin uzun alkışlarıyla takdir ettikleri harika bir performans sergiledi.


Konserin finalinde ise tanrıya adanmış müziğin efsanevi bestecisi Johann Sebastian Bach’ın belleğimize “Badinerie” siyle kazınmış“2 No’lu Si Minör Orkestral Süit”ini dinledik.
Eser Bach tarafından, Polonya halk şarkısı "Wezmę ja kontusz" (Asilzadenin cübbesini alacağım) için yazılmış bir stilizasyondur. Hızlı temposu, yüksek zorluk derecesi ve virtüozite gerektiren yapısıyla flüt sanatçılarının ustalıklarını sergiledikleri bu eserde, Evcil’in harikulade performansı ve “İstanbul Virtüözleri” harika eşliği tüm izleyenleri kendilerine hayran bıraktırdı.
Yoğun alkış ve tezahürat sonrası Bülent Evcil ve “ İstanbul Virtüözleri” son eserin “Badinerie” bölümü biraz daha hızlandırılmış olarak çalarak bis yaptılar.
Her ne kadar dinleyenler için İstanbul’un kavurucu sıcağında çok güzel gelen esinti sanatçılar açısından notaların uçuşmasına ve arada rüzgarın mikrofonlarda patlamasıyla zor anlar yaşatsa da kesinlikle harika bir konser oldu.
Haftaya “Avluda Klasik Müzik” konserleri serisinde efsanevi film müziklerinin bestecisi Ennio Morricone’nin anılacağı “Cello Paradiso” konseri 29 Ağustos 2020 Cumartesi siz değerli müzikseverleri bekliyor, kaçırmayınız.

Osman Enfiyecizade
23 Ağustos 2020, Moda /istanbul

Bu yazı 3392 defa okunmuştur .

Son Yazılar