Sascha Goetzel'in Abartılı Coşku Gösterisi
Reklam
OSMAN ENFİYECİZADE

OSMAN ENFİYECİZADE

Konser Arkası

Sascha Goetzel'in Abartılı Coşku Gösterisi

25 Ocak 2020 - 15:55 - Güncelleme: 25 Ocak 2020 - 16:16

BİFO'nun Sascha Goetzel yönetiminde 23 Ocak 2020 Perşembe akşamı verdiği "Beethoven'a Armağan-1" başlıklı konserde, konuk solist piyanist Rodolfo Leone oldu. İlk açıklanan programda bu gecenin solisti Ukrayna asıllı Avustralya vatandaşı piyanist Alexander Gavrylyuk olarak duyurulmuştu. Ancak ünlü piyanist Aralık ayından itibaren programındaki tüm konserleri rahatsızlığı sebebiyle iptal etmişti.

Borusan Sanat en az Gavrylyuk kadar iyi ve yetenekli sanatçı 27 yaşındaki İtalyan piyanist Rodolfo Leone'yi getirerek son anda yerinde bir değişiklik yapmış. 2013 Busoni Uluslararası Piyano Yarışması, 2014 Toronto Uluslararası Piyano Yarışması ve 2017 Uluslararası Beethoven Piyano Yarışması'nda birincilik ödülünü alan genç sanatçı ile konser öncesi, piyanist /müzik yazarı Feyzi Erçin bilgi dolu bir söyleşi yaptı.

Erçin, piyanist olmasının verdiği avantajla konuğuna derinlikli, kaliteli sorular yöneltti. Dinleyiciler hem eseri daha derinden anlamak, hem de bu genç piyanistin Beethoven'a bakış açısına dair fikir sahibi olmak bakımından konser öncesi doyurucu bir söyleşi izlediler.

Sascha Goetzel yönetimindeki BİFO, gecenin açılışını Beethoven'ın Avusturyalı oyun yazarı Heinrich Joseph von Collin'in "Coriolan Trajedisi" adlı eseri için bestelediği "Coriolan Üvertürü Op.62" ile yaptı. Romalı komutan Coriolanus'un ruhsal gelgitlerinin betimlendiği temaları orkestra kusursuz seslendirdi.

Ardından Beethoven'ın "İmparator" başlıklı 5. Piyano Konçertosu"nu seslendirmek üzere piyanist Rodolfo Leone sahneye çıktı. Genç piyanist dingin yapıya sahip tekniği ile abartıdan uzak, ama bir o kadar da vurgulu performansıyla her şeyi yerli yerinde bir Beethoven icrası sergiledi. Piyanist duygu yoğunluğunun en üst düzeyde olduğu eserin ikinci bölümünün içinde barındırdığı hüzünü dinleyicilere mükemmel bir şekilde aktardı.Eserin duruluğunu katıksız yorumuyla aktarırken Beethoven'a has ani geçişleri kusursuz icra etti. Eserin son bölümündeki kromatik diziler ve arpejlerde ustalığını gözler önüne serdi. Orkestrayla denge ve uyumuyla, ne kadar iyi bir piyanist olduğunu dinleyicilere kanıtladı. Seyircilerin ısrarlı alkışlarına Chopin'in No.24 Op.28 Prelüd'üyle bis yaparak karşılık verdi.

Gecenin en çok konuşulan ve tartışılacak performans,her notası, her ölçüsü ile mükemmel bir şaheser olan Beethoven'ın Op. 67 Do minör 5. Senfoni'nde ortaya çıktı. Beethoven'in içine nakşettiği her duygu, dinleyende âdeta içine işliyormuş etkisi yaratan eseri, kendi başına yeteri kadar etkili, vurucu ve bir o kadar da coşkulu. Yani dışarıdan bir eklentiye hele ki fazlasıyla yapay bir eklentiye ihtiyacı olmayan bir eser.

Birinci yarının sona ermesiyle, teknik ekip ikinci yarı hazırlıkları için sahneye geldiklerinde ilk göze çarpan şef podyumunu götürmeleri oldu. Bu ikinci yarının sürprizlere gebe olduğunun en belirgin işaretiydi. Orkestra yerini aldı ve tüm seyirciler adeta nefeslerini tutarak merakla şef Sascha Goetzel'in orkestra karşısına geçmesini bekledi.

Goetzel'in sergilediği orkestrayı yönetim şekli adeta bir şok etkisi yarattı. Bugüne kadar şefin bir çok coşkulu yönetimine şahit olsak da bu gecede "coşku"nun çok ötesinde, görmeye hiç alışık olmadığımız aşırı abartılı bir yönetim sergiledi. Sürekli tempoyu yükselten, bu sebeple orkestrayı geren ve yoran tutumuyla tüm limitleri fazlasıyla zorladı. Beden dilini aşırı kullanan şefe yetişme telaşı içindeki enstrüman gruplarının seslerinde kaymalar oldu. Zaten tempolu ve vurgulu olan eseri gereğinden fazla hızlı çaldırması kulağı rahatsız etti. Şef her ne kadar coşkunun doruklarında bir 5. Senfoni yönetiyormuş havası yaratmak istese de, ortaya koyduğu ayarı kaçmış yönetim "bilinçli seyirciyi" adeta yordu. Sahnedeki aşırı hareketler sebebiyle esere odaklanmak mümkün olmadı. Her nedense Goetzel orkestranın ve eserin önüne geçmek isteyen bir tutumla, "gecenin yıldızı benim" dercesine sahneye yakışmayan bir gösteri sergiledi. Ama bilinçli seyircinin anlam veremediği bu şovu salonun büyük kısmı çılgınca alkışlayarak, şefe tezahüratta bulunduğu gerçeğinden de bahsetmemek olmaz. Sahnede hoplayıp zıplamasıyla ünlü fenomen şef Leonard Bernstein bu performansı seyretse ne derdi acaba ... Aslında bu gecede Beethoven BİFO'ya çok yakışmıştı, taa ki Sascha Goetzel "gecenin yıldızı benim" diyene kadar.

BİFO'nun Beethoven'ın doğumunun 250. yılı ikinci etkinliği 14 Mayıs'ta dünyanın en iyi ses topluluklarından olan "Salzburg Bach Korosu" ile Ekaterina Siurina, Elena Maximova, Peter Sonn ve Bogdan Baciu eşlik edeceği "Beethoven'a Armağan-2" sezon kapanış konserinde bakalım dinleyicileri ne gibi sürprizler bekliyor olacak .

Osman Enfiyecizade

25 Ocak 2020, İstanbul

Bu yazı 2172 defa okunmuştur .

Son Yazılar