Arkadi Volodos Ankara’dan nasıl geçti?
Reklam
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

Yansımalar

Arkadi Volodos Ankara’dan nasıl geçti?

29 Ekim 2015 - 00:44

Günümüzün önemli piyanistlerinden Arkadi Volodos (d.1972), bayram ve seçim telaşesi arasında 28 Ekim Çarşamba akşamı Ankara’dan geçti. Her ay ilgi çekecek bir müzisyenle dinleyici önüne çıkmayı amaçlayan Ankara Piyano Festivali’nin Ekim ayı konuğu olan Arkadi Volodos, CSO salonunun dörtte üçünü dolduran hayli bilinçli bir dinleyici önünde çaldı. Programının ilk yarısı Johannes Brahms’dan Tema ve Çeşitlemeler ile Sekiz Piyano Parçası’ndan oluşuyordu. İkinci yarıda ise Franz Schubert’in Si bemol Piyano Sonatı vardı.

Volodos doğduğu St. Petersburg’da ( Leningrad) şarkı söyleyerek başladığı müziğe, piyanoyla devam ederken, sistemli eğitimini Moskova Çaykovski, Paris Devlet ve Madrid St. Sophia Konservatuvarlarında almış, Rus ve Fransız ekollerinden kendine özgü bir müzikal duyarlılık sentezi oluşturmuş bir sanatçı. Olağanüstü tekniğini, renkli, hassas bir yorumla zenginleştirerek, çaldığı eserlerdeki derinliği dinleyiciye duyumsatıyor. Bu niteliğini özellikle Schubert sonatta sergiledi. Büyük ve uzun alkış karşısında ilk bis olarak gene Schubert’ten bir Menuet seslendirdi. Salonun dinmez alkışı karşısında bu kez İspanyol-Katalan besteci Frederic Mompou’dan (1893-1987) virtüoz bir parça çaldı. Alkış “daha isteriz” temposunda devam edince çok popüler bir parçayla dinleyiciyi bir kez daha avucunun içine alıverdi. Kübalı besteci Ernesto Lecuona’nun (1895-1963) “Malagenua” şarkısının piyano uyarlamasıydı bu. Volodos’tan kendi yaptığı hayli zor olan Mozart Türk Marşı düzenlemesini beklerken, karşımıza yazıldığı 1928’den bu yana, en iyi 10 şarkı arasına girebilecek, tüm ünlü vokallerin seslendirdiği, klasik gitaristlerin olmazsa olmaz parçası Malaguena çıkmıştı. Bu müthiş teknik, fiziksel güç ve sürat isteyen parçayı tamamladığı anda salon bir anda stadyuma dönüverdi. Alkışlarla ıslıklar birbirine karıştı. Neyseki Volodos dördüncü bis olarak bir Vivaldi parçasıyla dinleyiciyi sakinleştirerek veda etti.

İZLENİMLER

Ankara’nın klasik müzik alanında meraklı kitlesinden pek çok kişiyi salonda görmek mümkündü. Bazı piyano hocaları ve konservatuvar öğrencileri de vardı dinleyiciler arasında. Bir kısım mütedeyyin müziksever de salondaydı. Bazıları küçük çocuk ve bebekleriyle gelmişlerdi. Ön sıradaki bebekli hanım, görevliler tarafından, piyanistin sahneye çıktığında ön sırada bebeği görmesinin doğru olmayacağı anlatılarak daha arkada bir yere alındı. Dört yaşında tahmin ettiğim diğer çocuk ise sessizce oturup dinlerken, birden Brahms’ın sekiz parçasından dördüncüsünde yerinden kalkıp kapıya yönelince, babası tarafından götürüldü. Neyse ki bu işler sessizce oldu.

Dinleyici hayli sessizdi, çok az pet şişe çıtırtısı ve pis ses geldi salondan. Ayrıca her duraksamada alkış başlatmaya meraklı kimse de yoktu. Dolayisiyle hem piyanistin, hem dinleyicinin bu anlamda müziğe yoğunlaşması bozulmadı. Ama bu dinleyicinin Malaguena’da salonu ıslıklarla stadyuma çevirmesi şaşırtıcıydı. Yeni moda, beğeni alkış ve “bravo” nidasıyla değil, ıslıkla ortaya konuyor demek ki!

ÖNEMLİ BİR EKSİKLİK

Ankara Piyano Festivali’nin dinletileri geçen sezon başlamıştı ama ben ilk kez Volodos’la bir konserine gelebildim. Gördüğüm en büyük eksik, dinleyiciye bir el broşürünün (program kitapçığı) sunulmamış olmasıydı. Sadece çalınacak eserlerin adı yazılı pusula gibi kağıtlar, internetten bilet almış dinleyiciye üzerine yer numarası yazılarak veriliyordu.

Oysa dinleyiciler arasında Volodos ve çalacağı eserlerle ilgili bilgi sahibi olmayan, bu merakını program kitapçığıyla giderecekler de vardı mutlaka. Nitekim o küçük pusulalarda eserlerin bölümleri de bulunmuyordu. Haydi Brahms’ın Tema ve Çeşitlemeleri birbirine bağlı tek bölüm gibi çalınıyor. Diğeri de adı üzerinde Sekiz Piyano Parçası... Ama Schubert’in sonatı dört bölümlüydü. Merak edenlere ben burada vereyim:

Molto moderato

Andante sostenuto

Scherzo: Allegro vivace con delicatezza

Allegro ma non troppo

KİM DÜZENLİYOR?

Volodos konserinde bilet alıp gelmiş pek çok müziksever, konserin kim tarafından düzenlendiğini sordu. Meraklıları buradan edinebildiğim kadarıyla bilgilendireyim:

Ankara Piyano Festivali,  Altus Organizasyon Tanıtım Oto Kiralama Hizmetleri A.Ş’nin bir alt etiketi olan Altus Kültür Sanat tarafından düzenleniyor. Web sayfasında Altus organizasyon şöyle tanıtılıyor:

Altus Organizasyon, Türkiye'nin yönetim ve hizmet anlayışının dönüşümüne, ürettiği fikirlerle, kalite anlayışıyla katkı veren yeni nesil etkinlik firmasıdır. Yolunda yürüdüğümüz vizyonumuz ve yüklendiğimiz misyonumuzun gereği, kendini güncelleyerek bu dönüşümde etkili ve faydalı olabilmek için gelişen ve büyüyen bir aileyiz.”

Altus Organizasyon’un geniş bir makine parkı bulunduğu, en büyük müşterilerinin AK Parti ve Başbakanlık olduğu, İstanbul dışındaki tüm miting ve toplantıları bu şirketin düzenlediği biliniyor. Ancak, şirketlerin sahip ve yöneticileriyle ilgili web sitesinde herhangi bir bilgi yer almıyor.

Ankara Piyano Festivali başlıklı dizinin de sanat yönetmeninin olup olmadığı, varsa kim olduğu belli değil.

 

 


 

Bu yazı 1893 defa okunmuştur .

Son Yazılar