Cahit Sıtkı'ya sorsanız, “yolun yarısı” diyecek 35 yaş için... Sevda-Cenap And Müzik Vakfı'nca düzenlenen Uluslararası Ankara Müzik Festivali 35. kez dinleyicisiyle buluştu. Dünya ve Türkiye konjonktürü bu, neyin nereye gideceği hiç belli olmaz, ama biz “Nice 35 yıllara” dileğinde bulunalım.
Açılış için MEB Şura değil, festival dinleyicisinin alışık olmadı bir mekânda, CSO'da, yokluğuna alışamadığımız Mehmet Başmansız, kokteylsiz ve protokol listesinde yer alan “zevat”ın biraz yakışıksız tutumuyla başladı 35. Festival. Nedir bu yakışıksız tutum diye soracak olursanız, “Geleceğiz” diye teyidini veren bu “muhterem zevat”ın neredeyse yarısı ya son dakikada telefon edip gelemeyeceklerini bildirmiş, bir kısmı ise buna dahî gerek görmemişti! İdil Biret'in CSO salonunda hep tıklım tıklım dolu olur konserleri, bu kez protokol sıralarındaki ciddî boşluklar, kimlerse onlar, bu “zevat”ın ayıbıydı. Listelerde karşılarına birer (-) işareti koymak lazım!
Açılışa bermutad 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, eşiyle birlikte gelip alkışlarla karşılandı. Kültür Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Nihat Gül'ün gelip kendisini tanıtıp el sıkmasını ve konserin ikinci yarısına kalmayıp İdil Biret'i dinlemeden ayrılışını uzaktan izledim. Güzel Sanatlar Genel Müdürü tanburî Murat Salim Tokaç da, davete icâbet edenler arasındaydı.
CSO yerini aldıktan ve Vakıf Genel Sekreteri Pınar Alpay Yüksel'in “hoşgeldiniz”inden sonra Vakıf Başkanı Ali Başman kürsüye gelerek kısa konuşmasıyla dinleyiciyi selamladı, destekçileri tek tek sayarak teşekkür etti.
CSO'nun 1. Şefi Rengim Gökmen programı bazı köşeli doğum yıllarını göz önüne alarak hazırlamıştı. 2018 Azerbaycan Türkü Kara Karayev'in 110, Necil Kâzım Akses'in de 100. doğum yılıydı. Konserin ilk yarısında önce Karayev'in (1918-1982) “Leyla ile Mecnun” Senfonik Şiirini, ardından Akses'in ( 1908-1999) “Orkestra Konçertosu”nu dinledik. Gökmen her iki eser için de orkestrasını iyi hazırlamıştı. Özellikle Akses'in güçlüklerle dolu Orkestra Konçertosu'nun altından orkestra başarılı biçimde kalktı. Başkemancı Jülide Yalçın, baş viyolacı Artemis Sis Balkız, fagot soloda Tahsin Arslan başta olmak üzere, Akses'in esere renk katan irili ufaklı soloları iyi seslendirildi.
Akses'in müziğinde segâh ve rast makamları sezilirken, finalde yer alan coşkulu mehter soyutlaması bir 20. yüzyıl müziği örneği olan eserdeki “yerli ve millî” ögeleri kulaklara ulaştırıyordu.
İkinci yarı anıtsal piyanist TC. Devlet Sanatçısı İdil Biret'in Çaykovski'nin 1. Piyano Konçertosu'nu seslendirmesine ayrılmıştı. Biret 2 Nisan'da ODTÜ'de resital verdi, 3 Nisan'da CSO'yla prova yapıp ertesi gün sahneye çıkmış oldu. 76 yaşına karşın enerjisinden ve gücünden hiçbir şey kaybetmediğini gösterdiği Çaykovski seslendirmesi sonunda çoşkuyla alkışlandı. Dinleyiciyi Schumann'ın “Traumen Virres / Uçuşan Hayaller”iyle ödüllendirdi.
Konser sonrası onlarca kişi İdil Biret'in CD'lerini imzalayacağı masa önünde kuyrukta bekledi. Biret'in kayıtlarının kendi etiketi IBA ile geldiği noktayı ilerde bir başka yazıda ele alacağım.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
04 Nisan 2018
Fotoğraflar: Ş. Kahramankaptan