Kore, Türkiye'nin en sevildiği ülkelerin başında gelir. Bu sevginin temelinde, Türkiye'nin binlerce kilometre uzaklıktaki bu ülkedeki iç savaş sırasında Amerika'nın yanında Kuzey Kore'ye karşı savaşmak üzere 1950'de hükümet kararıyla bir tugay asker göndermesi yatar. Orada, Kore hükümetinin özenle baktığı bir Türk şehitliği vardır. 7 Haziran 2017 akşamı, Türkiye-Kore Diplomatik İlişkilerinin kuruluşunun ( 8 Mart 1957) 60. yılı nedeniyle bir konser veren CSO'nun bazı üyeleri de yıllar önce yapılan Kore turnesi sırasında bu şehitliği ziyaret etmişlerdi.
Şef Kjsun Sung yönetiminde verilen Türk-Kore Dostluk Konseri'nin programı, iki ülkenin bestecileri gözetilerek hazırlanmıştı. Kore ulusal marşının bestecisi , 1961'de Ankara'da CSO'yu da yönetmiş olan Eak-tay Ahn'ın (1906-1965) “Nongae” başlıklı senfonik şiiri ve genç Kore-Amerikan besteci Solbong Kim'in (d.1981) “Ripples” başlıklı tek bölümlük orkestra parçası Ulvi Cemal Erkin'in orkestralarımız tarafından adeta ikinci ulusal marş haline getirilen Köçekçe'si programdaydı. Kore-Amerikan piyanist Yoonie Han ise Rahmaninof'un Paganini'nin Bir Temi Üzerine Rapsodi'sini seslendirdi.
Yoonie Han, iki yıldır Bilkent MSSF'nde piyano hocası. Lisans öğrenimi yaptığı Curtis Enstitüsü, master derecesini aldığı Juilliard ve doktorasını henüz tamamladığı New York Üniversitesi'ndeki döneminde, okulların kendi içinde düzenledikleri başta olmak üzere pek çok piyano yarışmasında birincilik derecesini almış bir piyanist. Bu iki yıl içinde kendisini bir kez Bilkent'in 30. yılında düzenlenen Oda Müziği Günleri'nde sahnede gördük, geçtiğimiz ay da Avusturya Büyükelçisi'nin vedası için düzenlenen resepsiyondaki Bilkent öğrencilerinin çaldığı müzikli sunumun artistik yönetmenliğini yaptı, kendisi de bir eşlik için piyano başına oturdu. Yoonie Han, bu dostluk konseriyle Türkiye'de bir orkestrayla ilk kez CSO ile sahneye çıkmış oldu.
Rahmaninof'un bu çok sevilen rapsodisini Yoonie Han, gayet enerjik biçimde, âdeta tüm benliğiyle esere ve klavyeye yoğunlaşarak bellekten seslendirdi. Bis olarak da Isaac Albeniz'in Espana'sından Tango'ya Leopold Godowsky'nin yaptığı düzenlemeyi sundu. Böylece, Rahmaninof'un güçlü akorlarındaki enerjik seslendirmeden sonra, yumuşak tuşesini göstermiş oldu. Bakalım önümüzdeki sezon Yoonie Han'ı başka orkestralarda solist olarak görebilecek miyiz?
Koreli bestecilerin eserlerine gelince Eak-tay Ahn'ın senfonik şiiri, yer yer film müziği rahatlığında, yer yer de Şostakoviçvari agresiv çıkışlarla bezeliydi. Kore halk şarkı ve çalgılarını andırır tınıları birkaç bölümde özellikle yaylıların pitzikatoları ve üflemelilerle vurmalıların ritmik birliktelikleriyle hissettik.
Solbong Kim'in “Dalgalanma”yı anlattığı programlı tek bölümlük eseri de, çağdaş tonal yaklaşımla başlıyor ve iniş-çıkışlarla dalgalanarak sürüyordu. Ana tema olarak bir Kore halk şarkısınının ezgisini kullandığını sanıyorum.
Orkestrada sezon sonu yorgunluğu hissediliyordu. Şef Sung'un yer yer hayli hızlı aldığı tempolardan da memnun kalmamış olmalıydılar. Büyükelçi Yunsoo Cho, gerek karşılamada, gerekse verilen iftar arasında konuklarıyla ilgilendi. Konseri Brezilya'nın Ankara Büyükelçisi Eduardo Riccardo Gradilone Neto'yla yanyana izledi. Türkiye tarafından konsere Dışişleri'nden genel müdür, bazı bakanlıklardan daire başkanı düzeyinde katılım oldu. Müzik dünyasından dikkati çeken ise, şef Işın Metin'di.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
7 Haziran 2017