Bazen evdeki hesap çarşıya uymaz, bazen de beklenmedik rahatsızlık veya sakatlıklar program değişikliğine yol açar. Hacettepe Senfoni Orkestrası’nın Sezon Kapanış Konseri’nde de böyle oldu. Yıllık program açıklandığında Rengim Gökmen yönetimindeki HSO’nun Prof. Demet Akkılıç’a Ulvi Cemal Erkin’in(1906-1972) Piyano Konçertosu’nda eşlik edeceği, ikinci yarıda da Erkin 2. Senfoni’nin seslendireceği belirtiliyordu. Yani bir Erkin akşamı olacaktı.
Ama Akkılıç konsere hazırlanırken, belki de aşırı mükemmeliyetçilikten biraz fazla yüklenince, bir sakatlık belirtisi ortaya çıktı ve bu program gelecek sezona bırakıldı. Gökmen, kendi sorumluluğundaki bu konserde, programı tümüyle değiştirerek “Bahar Konseri” adı altında opera aryaları, uvertürler, intermezzolar ve napolitenlerden oluşan, büyük kısmı da solistler açısından hazır bir programı uyguladı. Çünkü aynı solistlerle bu programı daha kısa olarak yakın zamanda Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası ile Adana’da uygulamıştı.
Böylece, Hacettepe Senfoni Orkestrası, 2023-24 konser sezonunu 22 Mayıs 2024 Çarşamba akşamı şef Rengim Gökmen yönetiminde Ankara Devlet Opera ve Balesi şan sanatçıları soprano Görkem Ezgi Yıldırım ile tenor Emre Akkuş solistliğinde kapattı.
Doğrusu, klasik müzik ve opera ile biraz ilgilenmiş, en azından radyolardan dinlemiş her müzikseverin kulağını okşayacak bir program düzenlenmişti. Verdi, Donizetti, Puccini’den arya, uvertür ve intermezzolar, Lehar’dan operet düeti, Arditi’den konser şarkısı, de Curtis ve di Capuo’dan birer napoliten, Brahms ve Marquez’den orkestra için birer dans, renkli ve neşeli bir bahar buketi oluşturmuştu.
Tenor Emre Akkuş (d.1989), sahneye çıktığında yüzünde iki derin iz dikkatimi çekti. Kendisinin bir trafik kazası atlattığını duymuştum ama bu denli ciddî olduğunu düşünmemiştim. Arada kendisine sorduğumda büyük bir kaza geçirdiğini, uzun tedavi süreci sonrasında sahneye yeni döndüğünü öğrendim. Böylece kendisine ödül getirmiş bir rol olan Aşk İksiri’ndeki Nemorino’da niye söylememiş olduğunu da anlamlandırdım. Bisikletle yolun sağından giderken, arkadan 100 km. hızla gelen bir alkollü sürücü doğrudan çarpmış ve tenorumuz bisikletiyle birlikte havalanıp arka tarafa düşmüş. Kendisine büyük geçmiş olsun diyorum. Aslında konserde gösterdiği yüksek performans sayesinde büyük ölçüde geçmiş olduğunu gördük ama herhalde birkaç perdelik tüm operalardaki roller için gelecek sezonu bekleyecek.
Akkuş, HSO eşliğinde söylediği arya ve Görkem Ezgi Yıldırım ile düetlerinde, hiç sesini zorlamadan, forse etmeden, doğal söyleyişiyle başarılı oldu ve büyük alkışlar aldı. Konseri birlikte izlediğimiz Sanattan Yansımalar’ın opera ağırlıklı yazarı Prof. Dr. Pınar Aydın O’Dywer’in nitelendirmesiyle sesinin “lacivert rengini” de ortaya koydu.
Görkem Ezgi Yıldırım’a (d.1999) gelince bir kolaratur soprano olarak, artık olgunluk çağına girmiş durumda ve formunun zirvesinde. Söylediği her parçanın ruh ve mesajına uygun yorumu, yerli yerindeki tonları ve rengiyle, salonun büyük tezahüratını, uzun alkışları hak ediyor.
Orkestraya gelince, viyolonsel grubunda CSO’dan iki takviye hemen dikkati çekiyordu, Yusuf Çelik ve Yaz Irmak memnuniyetle desteğe gelmişlerdi. HSO’nun senfoni denilebilecek sayıda bulunmayan kadrolu müzisyenleri, konservatuvarın lisans ve lise öğrencileriyle takviyeli olarak sahnedeydi.
Sololarda başkemancı Burcu Zorlu, 1. viyola Yeliz Aslan, 1. viyolonsel Kerem Ekber performanslarıyla dikkati çekerken, fagotta lisans son sınıf öğrencisi Emirhan Kurt elde ettiği mükemmel tınıyla özel bir alkışı hak etti. Aynı şekilde Marquez-Danzon seslendirmesinde lisans öğrencisi Doruk İlhan da klarinet solodaki başarısıyla HSO’ya öğrenci katkısının önemini sergilemiş oldu. Vurmalı çalgı takımı ile kontrbas ve üflemeli gruplarının öğrenci müzisyenleri de öyle…
Yapılan yoğun provalar sonucu, Rengim Gökmen’in bagedi altında mükemmel eşlik ve icra çıkardılar, sezonun sonunda dinleyicinin takdirini kazandılar.
Ama zannetmeyin ki, işleri bitti. Daha Haziran ayı boyunca sınavlarda da görev alacaklar, şeflik yüksek lisansını tamamlayacak olanlara da eşlik edecekler. Zaten Rengim Gökmen de yaptığı konuşmada, hem orkestranın asli müzisyen sayısının yetersizliğini, hem de Haziran boyunca yapılacak çalışmaları vurguladı. Sanırım sezon boyu ilk kez bir konserin bütününde gördüğümüz Hacettepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Cahit Güran bu mesajı almıştır.
HSO ve HGSO’nun Genel Müzik Yönetmeni şef Burak Tüzün’ü konserde göremedim, orkestra koordinatörü Dr. Seçil Turhan’a sordum, Kütahya’daki 14. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu nedeniyle bulunamamış. Sempozyumun bilim kurulu başkanı da Tüzün’ün eşi, Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nın başarılı müdürü, piyanist, Prof. Dr. Lilian Maria Tonella Tüzün.
Beytepe Yerleşkesi’ndeki Ankara Devlet Konservatuvarı’ndan kalabalık dinleyici kitlesiyle beraber mutlu ayrıldığımı söyleyebilirim. İyi bir konser, kişiye, birkaç saatliğine de olsa “dünya dertleri”ni unutturabiliyor.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
23 Mayıs 2024, Ankara