Ankara Opera Orkestrası, yıllarca vasatın üzerinde, bazen de üst düzey etkinlik göstererek ülkemizin orkestralar liginde hep ön sıralarda yer alma başarısını göstermiş bir orkestradır. Opera orkestralarının bir bakıma talihsizliği, görev gereği hep çukurda çalmaları, gözönünde fazla olmamalarıdır. Ankara Opera Orkestrası, zaman zaman çukurdan çıkıp sahne üstü konserler verdiğinde kalitesini daha rahat ortaya koyabilme fırsatı bulmuştur. Orkestranın son 22 yılındaki başarısında, başkemancılık görevinde bulunan ve geçtiğimiz 22 Temmuz'da yaş haddinden emekliye ayrılan Tayfun Bozok'un payı büyüktür. Yardımcılıklarını son yıllarda Deniz Aydın, Erkin Onay ve Sibel Güçlü Başpınar yapmıştır.
Deniz Aydın ve Tayfun Bozok, salgın öncesi günlerde bir provada
Bozok'u Opera'ya doğrudan Konzermeister kadrosuyla alan, dönemin genel müdürü H. Hüseyin Akbulut'tu. Yurtdışında çeşitli orkestralarda bu görevi yapmış olan Tayfun Bozok yurda dönünce, kuruluş yasasındaki 8. maddeyi işleterek Bozok'u kuruma kazandırmıştı. Aynı şekilde, kuruluşunu hazırlayıp gerçekleştirdiği Antalya D. Opera ve B. Orkestrası başkemancılığına da, rahmetli Zeynep Işık'ı getirmişti. Yasadaki bu madde, yurtdışında gerçek anlamda başarılı olmuş müzisyenlerin doğrudan kuruma alınmalarına imkan tanıyordu.
Konzertmeister, yani başkemancı, orkestraların iskeletini oluşturan yaylıların hazırlığından, beraberliğinden, orkestranın disiplininden sorumlu olan müzisyendir. Opera orkestralarında normal dönemlerde haftada değişik eserlerden oluşan beş-altı temsil verildiği için, 1. konzertmeister ile diğerleri, hazırlık döneminden itibaren bir eserin sorumluluğunu üstelenerek, o eserin tüm prova ve temsillerinde orkestranın birinci sandalyesinde yer alırlar. Bu dikkate alındığında opera orkestralarında başkemancılık görevinin, senfoni orkestralarına göre daha ağır olduğu anlaşılır.
Şimdi Tayfun Bozok'un emekliye ayrılmasıyla boşalan 1. konzertmeisterlik için, konzertmeisterlerden Deniz Aydın (d.1977) görevlendirildi. Doğrusu bu görevlendirmeyi hiç yadırgamadım, çünkü yıllara dayanan gözlemlerime göre kemancılığı, görev anlayışı, disiplini ve meslekdaşları arasındaki saygınlığı ile bu yeri hak eden bir isim. Ayrıca, konzertmeisterlik görevine de, kurum içinde yapılan sınavı başarıyla vererek gelmişti.
Aydın, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı'nı 1999 yılında tamamlayıp, aynı yıl Ankara DOB'un açtığı sınavı kazanarak orkestranın 1. keman üyesi oldu. 2000-2001 sezonunda Almanya'daki Detmold Müzik Yüksek Okulu'nun sınavını kazandı. Prof. Thomas Christian'ın sınıfına kabul edildi ve 2003'te yüksek lisans diplomasını aldı. Bu dönemde Detmold Akademi Orkestrası'nın başkemancılığını yaptı. W. A. Mozart'ın 'Figaro'nun Düğünü´ operası ile bu orkestranın başkemancısı olarak Almanya'da birçok turneye katıldı. 2003'te Ankara'ya kuruma geri dönen Aydın, açılan sınavı kazanarak konzertmeister yardımcısı ve ardından konzertmeister oldu.
Sibelius, Bach, Brahms, Saint-Saens, V. Williams konçertolar başta olmak üzere solo keman ve orkestra için pek çok eseri, CSO, ADOB, SamDOB, BBDSO, ÇukurovaDSO, Hacettepe SO gibi orkestralar eşliğinde seslendiren, pek çok resital veren, oda müziği topluluklarında çalan Deniz Aydın, sağlam entonasyonu, iyi yay tekniği ile çıktığı her sahnede kendini gösteriyor.
SamsunDOB'un gücünü iyice yitirdiği son yıllarda pek çok eser için Ankara'dan Samsun'a görevlendirilerek orkestranın başkemancılığını yaptı. Tam bir görev insanı olan Deniz Aydın'a, yeni sorumluluğunda başarılar ve salgının da sonlanıp operaların normal çalışma düzenine dönebilmesini diliyorum.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
5 Eylül 2020, Kaş