Romantik baleler, tüm büyük operaevlerinin, tiyatroların olmazsa olmazıdır. Ne denli yeni baleler yapılsa, modern eserler sahnelense de, nasıl Fındıkkıran yeni yıl yaklaşırken bir ritüel olarak gündeme gelirse, Çaykovski'nin Kuğu Gölü, Uyuyan Güzel, Adam'ın Giselle baleleri bazı operaevlerinde âdeta kesintisiz sahnelenir. Genç kastlar yetişir, başrolleri dans eder.
Ankara DOB da Adolph Adam'ın Coralli/Perrot koreografisiyle yıllardır dünya sahnelerinin vazgeçilmezlerinden Giselle balesini 10 yıl aradan sonra yeniden sahnelemeye başladı. 10 yıl önceki, Zeynep Sunal'ın daha önce başrolde dansettiği baleyi ilk sahneye koyma denemesiydi ve başarılı olmuştu. Bu kez daha olgun, daha titiz bir çalışmayı sahneye yansıttığını gördük.
Giselle'in birinci perdesi tiyatronun da anlatımda önemli rol oynadığı bir yapıya sahiptir. İkinci perde ise, baleye “beyaz” yakıştırmasının doğruluğunu kanıtlayan, neredeyse saf danstan oluşur. Burada kaynağı Almanların Williler efsanesine dayanan kordo bale ( corps de ballet) önemli bir yer tutar. 2018 model Giselle'de çok iyi hazırlanmış, uyumun, adım birlikteliğinin, doğru hizânın üst düzey sergilendiği hârika bir kordo bale izledik. Arabesk geçişler mükemmeldi.
Programda ve kast listesinde bakındım, eskiden var olan “kordo bale şefi”ne rastlayamadım. Repetitörler listesinde ise Hakan Odabaşı (başkoreograf), Almula Özlem (başöğretmen), 10 yıl önce Albrecht'i oynayan Bahri Özcan, Sanem Ergüder Hiçyılmaz, Özge A. Bahardoğan ve Sevim Başol yer alıyordu.
Özge Başaran-Eren Keleş, Giselle ve Albrecht'te etkileyici varyasyonlar ve ikili danslar sundular. Özge Başaran birinci perdenin sonundaki delirme sahnesinde gerekli dramatik yoğunlaşmayı yaşadı ve yaşattı. Karakter rol Berthe'de Ömür Uyanık, mimlerde biraz abartılı vurgularla izleyicinin alkışını aldı. Özge Onat, Willilerin Kraliçesi olarak varyasyonlarıyla göz doldurdu. Hilarion'da Emre Güler her iki perdede birer solosuyla dikkati çekerken, Defne Dinçer, Taner Oğuzhan ve Ertuğrul Bolat teatral rollerde ilk perdenin neşeli başlayıp dramla sonuçlanan öyküsüne renk kattılar.
İlk perdede uzun uzun grup dansları vardır. Bunların arasında “Köy ikili dansı” diye adlandırılan ikilide, Sultan Menteşe ile Uluslar arası ödüllü dansçı Kadir Okurer, hem kendi sololarında, hem de ikili danslarında iyi bir etkinlik sergilediler. Kadir Okurer, o denli enerjikti ki, bir solosunda müziğin bile önünde gitti. Sultan Menteşe, geleceğin başbalerina adaylarından biri olarak değerlendirilebilir. İlerki temsillerden birinde Giselle'i oynama ihtimalini ana kitapçıktaki genel kast listesinden öğrendik.
Orkestrayı, 10 yıl önce olduğu gibi Bujor Hoinic yönetiyordu. Yılların şefi olarak, her zamanki titizliğiyle orkestradan iyi sonuç elde etti. Adam'ın leitmotiflerle izleyiciyi eserin içinde tutan müziği, iyi tınladı. Bujor Hoinic, eser sahnede kaldıkça, orkestrayı oğlu Kandemir Artun Hoinic'le dönüşümlü olarak yönetecek.
Sahne tasarımı Giselle'de hayli standarttır. Daha önce bu dekoru İstanbul'da çalışıp bir de ödül kazanan Adnan Öngün'ün Fuat Gök'ün ışığıyla destekli tasarımı, Gazal Erten'in pastel giysileriyle bezeli dansçıları sahnede iyi taşıdı. Birinci perde giysileri için Gazal Erten'in hayli emek verdiği, özellikle erkek başlıklarından anlaşılıyordu.
10 yıl öncesinden farklı olarak Zeynep Sunal Öngün, mezarlık sahnesinde Ali Karaköse'nin video yapımından yararlanarak Giselle'in ruhunu ormanın ağaçları arasında dolaştırttı. Sonuç olarak, perde kapandıktan sonra sahne arkasından gelen sevinç sesleri, hak edilmiş seslerdi.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
24 Mart 2018
Sahne fotoğrafları: Tarkan Serengül, Selam fotoğrafları: Ş. Kahramankaptan