Bilkent Senfoni Orkestrası'ndan “Yaylılarla Bayram Coşkusu” başlıklı konserde 28 Ekim 2017 gecesi, beş İngiliz, bir Amerikalı bestecinin eserlerini Polonyalı kemancı-şef Michael Maciaszczyk yönetiminde dinledik. Biyografisinde daha çok keman başarıları yazılı olan şefin, yaman bir oda orkestrası yöneticisi olduğunu gördük.
Programdaki İngiliz besteciler, H. Purcell, G. Holst, B, Britten, P. Warlock, E. Elgar, Amerikalı besteci ise neredeyse tanınmış tek eseri Adagio ile S. Barber'dı. Yıllardır birlikte çalan Bilkent yaylılarının uyum sorununun olmayışı şef için bir avantajdı. Doğrusu bu avantajı da iyi kullanarak, salonun oda orkestrası için ideal akustiğinde iyi tınılar elde etti.
Dinleyici alışılmış klasik müzik dinleyicisi değildi. Holst'un St. Pauls Süiti ile Warlock'un Capriol Süiti'nde bölüm aralarında sürekli alkışladılar. Parterdeki dinleyici nedense el programını daha çok iyi ısıtılmış salonda serinlemek için yelpaze olarak kullandı. Oysa baksalar, orada nal gibi kırmızı alkış işaretlerini, nerede alkışlamaları gerektiğini göreceklerdi! Bu alkışlar sırasında parter altıncı sırasında oturan genç bir dinleyici elindeki programı havaya kaldırarak alkışçılara doğru, âdeta “Şunun içine bakın” der gibi salladı!
Yaylı Quartet ve Oda Orkestrası için Elgar'ın “Introduction ve Allegro / Giriş ve hızlı” başlıklı eseriyle konser mükemmel noktalandı. Başkemancı İrina Nikotina, İkinci keman grup şefi Feruza Abdullayeva, Viyola grup şefi Cavid Cafer ile Viyolonsel grup şefi Hayreddin Hoca'dan oluşan yaylı dörtlü ve diğer yaylı sanatçıları kutlanmayı hak etti. Zaten şef de tüm orkestrayı tek tek ayağa kaldırarak alkışlatmamış mıydı?
Programda Haendel'in “Music for Fireworks / Havai fişek müziği” de olsaydı, tam “bayram konseri” olacaktı! Ama bu bir “yaylılar haftası” olduğu için mümkün değildi, çünkü Haendel'de bayram havasını bakır üflemeliler verir.
Şefik KAHRAMANKAPTAN
28 Ekim 2017