Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın bir basın açıklamasıyla duyurduğu 28, 29 Şubat ve 1 Mart günlerinde devlet sanat kurumlarının temsil ve konserlerine ara verme kararı uygulamasıyla bir anda Ankara, sanat etkinlikleri anlamında boşa çıktı. Anayasa değişikliğinden sonra “ulusal yas” ilan etme yetkisi Cumhurbaşkanlığı'na geçmişti. 34 şehit nedeniyle böyle bir karar Cumhurbaşkanı tarafından alınmayınca, sanat etkinlikleri genel bir yasaklamayla karşılaşmadı. Bakanlığın ara verme uygulaması da 1 Mart 2020 Pazar gecesi saat 24.00'den itibaren sona eriyor.
Klasik müzik konserleri bir “eğlence” olmadığı için, 29 Şubat Cumartesi akşamı Bilkent Gençlik Senfoni Orkestrası'nın, Bilkent Müzik Günleri kapsamında Bilkent Üniversitesi’nin kurucusu Prof. İhsan Doğramacı’nın vefatının onuncu yılı münasebetiyle verdiği konsere gittik. Salon tümüyle doluydu. Üniversitenin Rektörü Prof. Dr. Abdullah Atalar, MSSF Dekan Vekili Tolga Yayalar, Bilkent Müzik Günleri'nin sanat yönetmeni Kağan Korad da, konserin dinleyicileri arasındaydı.
Bilkent Gençlik Senfoni Orkestrası'nı şef Işın Metin yönetirken, solist, yapılan seçme sonucu belirlenen Bilkent Üniversitesi Müzik Hazırlık Lisesi 10. sınıf öğrencisi Arda Büyükgüral'dı (d. 2003)
BGSO'nun bu konser için gerekli gruplarındaki eksiklerin çoğunluğu, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı öğrencilerinden tamamlanmıştı. BSO'dan gelen birkaç müzisyen de vardı. Konser öncesi şef Işın Metin, konserin “hepimizin hocası” diye nitelendirdiği Prof. Dr. İhsan Doğramacı anısına düzenlenmiş olduğunu anımsattı, ardından Suriye'de şehit olan askerlere rahmet dileyerek topluluğu sagı duruşuna davet etti.
Konserde ilk olarak 250. yılında L. V. Beethoven'e selam mahiyetinde bestecinin Leonore uvertürü seslendirildi. Solistin kendini göstereceği eser ise P. İ. Çaykovski'nin kısaca Rokoko Varyasyonları diye bilinen “Bir Rokoko Teması Üzerine Çeşitlemeler” başlıklı, viyolonsel ve orkestra için yapıtıydı.
Müziğe piyano ile başladıktan sonra, 10 yaşındayken Bilkent Üniversitesi Müzik Hazırlık İlkokulunda Verda Çavuşoğlu’nun viyolonsel sınıfına burslu olarak kabul edilen, 14 yaşında İtalya’da 27. Genç Müzisyenler “Citta di Barletta” Yarışmasında ikincilik ödülü kazanan Arda Büyükgüral, her yetişkin çellistin repertuarında mutlaka yer alan Rokoko Çeşitlemeleri için iyi hazırlanmıştı. Yapıtı tümüyle belleğine almıştı. Bazı bölümleri hayli teknik güçlük içeren yapıtı rahatlıkla seslendirdi. Ancak birkaç kez ton tutturmada hata yaptı. Genel olarak da, belki elindeki çalgının da etkisiyle yeterli gürlük sağlayamadı. Arda Büyükgüral, dinleyicinin coşkulu alkışı karşısında, şefin de olumlu bakışıyla yapıtın final bölümünü yeniden çaldı.
Büyükgüral'ın bestecilik çalışması da yaptığını, 2018 yılında Viyana'da Golden Key Music Festival tarafından düzenlenen beste yarışmasında piyano için bestelediği Mysterious adlı eseriyle junior kategorisinde birincilik ödülü kazandığını, bestesini Ağustos 2018’de Avusturya Ehrbar Hall’da düzenlenen World Composers’ Recitals’de seslendirdiğini program kitapçığındaki özgeçmişinden öğrendik. 2019’da International Music Competition Amsterdam Grand Prize Virtuoso yarışmasında yaylı sazlar kategorisinde birinci olmuş, Ahmed Adnan Saygun Başarı Bursu desteğiyle Hollanda Concertgebouw’daki konser ve ödül törenine katılmıştı. Aynı yıl Fransa’da Les Musicales du Centre tarafından düzenlenen Genç Yetenekler Yarışmasında piyano için yazdığı La Dernière Valse isimli bestesiyle finalist olan Büyükgüral, Haziran 2018’de Slovenya’da düzenlenen Oskar Rieding International Competition for Young Musicians, Performers and Composers yarışmasında viyolonsel-piyano için bestelediği Dance of the Moon adlı eseriyle birincilik ve iki de özel ödül kazanmıştı.
Bakalım 16 yaşındaki başarılı öğrenci, önümüzdeki yıllarda yönünü nasıl çizecek? Çello mu, kompozisyon mu ağır basacak, ya da ikisini bir arada mı sürdürecek?
Konserin ikinci yarısında ise Mozart’ın "Haffner" kod adlı KV.385 eser sayılı, Re majör 35. Senfoni'sini dinledik. Belli ki provalarda yoğunlukla bu eser üzerinde çalışılmıştı, gençlik orkestrası için iyi sayılabilecek bir seslendirme çıktı.
Bilkent Müzik Günleri, 4 Mart 2020 Çarşamba akşamı, Trio Echo ile Bir Quartet'in Fransız besteciler Debussy, Ibert ve Ravel'in eserlerini seslendireceği konserle devam edecek.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
1 Mart 2020, Ankara