İdil Biret'in yüzü aşkın albümden oluşan diskografisine baktığınızda tek bir Claude Debussy (1862- 1918) eseri göremezsiniz. Resitallerinde Debussy seslendirdiğini ya da bis olarak çaldığını da hiç hatırlamıyorum. Ama her şeyin bir ilki vardır. Anıtsal piyanist, TC. Devlet Sanatçısı İdil Biret 6 Nisan 2018 gecesi ODTÜ'deki resitalinde Debussy seslendirdi, hem de tüm programını besteciye ayırarak... Doğrusu, ölümünün 100. yılında, tüm eğitimini Fransa'da yapmış İdil Biret'in Fransızların en büyük piyano bestecisini anmasından daha doğal bir davranış olamazdı.
Adı “empresyonizm / izlenimcilik” ile bütünleşmiş olan Debussy, piyano için önemli eserler bestelemiş, piyano çalma tekniklerinde dönemine göre bir devrim yaratmıştır. İdil Biret özellikle bestecinin 12 Etüdünden altısını (1,2,3,6,7,5) seslendirirken, büyük ekrana yansıtılan klavye sayesinde, Debussy'nin bu teknik devrimini görsel olarak da sergiledi.
“Possions d'or /Altın Balık”, “L'isle Joyeuse / Neşe Adası” gibi parçalarda Debussy'nin lirik dışavurumunu öyle duyarlıkla yansıttı ki, niye Debussy resitali için 76 yaşına kadar beklemiş diye düşünmeden edemedim. “Pour le piano / Piyano için” resitalin sonuna konulmuş hârika bir kapanış oldu. İçimden bir his, kayıt yapmaya doymayan Biret'in, Debussy'yi de kaydetmeye başlayacağını söylüyor. Bakalım, bekleyelim, görelim.
Biret'e ODTÜ'nün çiçeğini rektör danışmanı Doç. Dr. Bahar Gedikli sundu. Rektör Prof. Dr. Mustafa Verşan Kök eşiyle birlikte solist odasında Biret ve eşi Şefik Büyükyüksel'e bu sezonki iki resitali için teşekkür ederken, fuayede CD ve DVD imzalatmak için uzun bir kuyruk oluşturan ODTÜ'lüler piyanisti bekliyorlardı.
Resitali dinlemeye gelenler arasında önemli bestecimiz Muammer Sun da vardı. Eşiyle birlikte Biret'i kutlarken “Büyücüsün sen” diyordu. Besteci-piyanist Metin Munzur'u da aramıza alarak geceyi bir fotoğrafla noktaladık.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
6 Nisan 2018