Bu defaki uzaktan kumandalı (!) bir yazı. Kuru bir haber gibi geçiştirmek istemedim. Çünkü, istenildiğinde “iptal” kolaycılığına kaçmadan, Covid koşullarının ortaya çıkardığı güçlüklerin nasıl aşılabildiğine güzel bir örnek.
Önce genel çerçeveyi hatırlatayım: Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası, bir yandan İstanbul Devlet Opera ve Balesi'ne bazı temsil ve konserleri için evsahipliği yaparken, kendisi de bu sezon “Virtüozlerin Müziği” ve “Kahve Konserleri” başlığı altında iki ayrı oda müziği dizisi düzenliyor. Bunlardan, Kurukahveci Mehmet Efendi desteğindeki Kahve Konserleri, Pazar günleri saat 11.00'de ve dinleyicinin büyük ilgisini görüyor. Ayda bir pazar oda orkestrası konseri, diğer pazarlar değişik oda müziği programları var. Seçilen gün ve saat sayesinde aileler çocuklarını getirebiliyor, ileri yaşta olup gece sokakta olmak istemeyenler pazar sabahını özellikle tercih ediyorlar.
Kahve Konserleri'nin düzenleyicileri üç tanınmış müzik insanı: Kemancı Cihat Aşkın, bas Burak Bilgili ve kemancı-şef Hakan Şensoy. Konserlerin sponsorluğunu Kurukahveci Mehmet Efendi firması üstlendiğine göre, Johann Sebastian Bach'ın kilise dışı, seküler iki kantatından biri olan Kahve Kantatı'nın bu dizi içinde sahnelenmesi parlak bir fikirdi.
Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nın öğretmen ve öğrencilerinin oluşturduğu Trakya Ensemble ve solistlerle 4 Şubat 2022'de J.S. Bach’ın Kahve Kantatı eseri Edirne’de ilk defa sahneye konulmuş. Edirne'deki bu ilk Bach konseri Atatürk’ün 1930’da Edirne’ye ilk gelişinde kaldığı Türk Ocağı Evi'nde düzenlenmiş.
Kantatı, uluslararası opera sanatçısı, pek çok tanınmış rejisörün sahnelediği eserlerde rol almış bas Burak Bilgili, küçük bir opera gibi sahneye koymuştu. Soprano Eda Umay Akan, kahveye tutkulu bir bağı olan ve babasını kahve içmesi için ikna etmeye çalışan Liesgen’i , bas-bariton Cumhur Görgün kızını kahve içmekten vazgeçirmeye çalışan baba Schlendrian’ı ve Zimmerman Kahve Evi'nde bütün bu olaylara şahitlik eden anlatıcıyı ise tenor Laçin Modiri seslendiriyordu.
Konserin ardından orkestradaki müzisyenler 6 Şubat’ta Süreyya’da yapılacak olan ikinci konser için yola çıkmak üzereyken orkestradaki birkaç kişinin rahatsızlanması üzerine bütün müzisyenler teste tabi tutuldu. 5 Şubat’ta Süreyya Operasında Trakya Ensemble ile yapılacak prova 6 Şubat’a ertelendi.
Evdeki hesap, çarşıya ya da pandemiye uymamıştı.
Ama konser iptal edilmemiş, hızlıca gerekli önlem alınmıştı. Süreyya Salonunu dolduran müzikseverlere, sahneye çıkan Cihat Aşkın durumu anlattı. Test sonuçları pozitif çıktığı için, orkestradaki çoğu müzisyen İstanbul’a gelememişti. Gece, İstanbul'dan yeni bir orkestra toplanmış, müzisyenlere aynı gece notalar gönderilmiş ve konser sabahı saat 9’da bir araya gelinerek tek bir prova yapılmıştı.
Sonucun başarılı olduğunu, izleyici-dinleyiciden sanatçıların büyük alkış aldığını Kadıköy'deki dostlardan öğrendim. Konsere gidip gitmediğini, anıtsal piyanist İdil Biret'in eşi, adaşım Şefik Büyükyüksel'e sordum. “Gittim ve beğendim” diyerek, kısaca şöyle değerlendirdi.
“Orkestra da fevkalade idi, bilhassa flüt solo. Bir günde bütün bu çalışmayı yapıp solistlere eşlik edebilmeleri büyük başarı. Ne değerli müzisyenlerimiz olduğunun kanıtı bu.”
Adaşımın takdir ettiği flütçü Zeynep Keleşoğlu'ydu. Bana dağıtılan kağıttan çektiği kadro ve konser-temsil programının fotoğraflarını da gönderdi sağolsun. Gördüm ki, Burak Bilgili eseri sahnelerken çağdaş bir yorum getirmiş, günümüze taşımış, Zimmerman Kahve Evi olmuş günümüzün “cafe”lerinden biri...
Bakarsınız, bu programı başka kentlere de taşırlar. Örneğin CSO ADA ANKARA'nın salonlarından birine... Niye olmasın?
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
10 Şubat 2022, Ankara