İki piyanist niçin tek piyanoda dört el için yazılmış ya da düzenlenmiş eserleri seslendirirler?
Bu sorunun birden fazla yanıtı var. Bu eserleri de yaşatmak lazım. Çok düzenlenmediği için dört el resitalleri daha merakla izleniyor. Piyano ikilisi olarak çalışan kardeş, ikiz ya da meslekdaşlar, tek piyanosu bulunan salonlarda da çalma olanağı buluyorlar... Bazı orkestra eserleri, dört el redüksiyonları sayesinde değişik sahnelere taşınabiliyor.. Bu ve benzeri yanıtları çoğaltmak mümkün.
Zeynep Üçbaşaran – Sergio Gallo ikilisi, tek piyanoda dört el çalışmalarını geniş bir araştırma sonucu tematik olarak düzenledikleri programlarla sürdürüyorlar. Yerleşik bulundukları Amerika' da verdikleri bu tür konserler ilgiyle izleniyor. İkili, 18 nisan 2017 akşamı, Erimtan Müzede Müzik / Salı Konserleri çerçevesinde dinleyiciyle buluşarak “dans” temalı eserlerle derledikleri repertuarı sundu.
Erimtan'ın sezon programı birbuçuk yıl önce hazırlanıyor. 2016-17 sezon programı hazırlanırken de, kimse Türkiye'de 16 Nisan'da referandum yapılacağını bilmiyordu! Bu resitalde salonun tamamının dolmamasını “referandum etkisi”ne bağlayanlar da oldu, Melih Gökçek'in Kale Kapısı önündeki meydandaki taş kaplama işlemini aylardır bitirtememesine bağlayanlar da...Özel oto veya taksi ile Müze kapısına kadar gelinemiyor olmasının caydırıcı etkisinden bahseden, eşini, dostunu, akrabasını örnek gösteren dinleyiciler de vardı. Umuyoruz, diliyoruz, önümüzdeki 10 gün içinde şu taş kaplama işlemi biter, oradaki müzeler de, esnaf da bir rahat nefes alır!
PEDALA KİM BASACAK?
Dört el piyanoda genellikle sağdaki piyanist temayı, soldaki ise basları, eşlikleri çalar. Soldaki sağdakinin tema için bastığı notalardaki gerekli uzatmaları da sağ pedala basarak sağlar. Zeynep Üçbaşaran ile Sergio Gallo ikilisi, önce sol-sağ oturumla başlayıp, resitalin ortasında yer değiştirdiler. Samuel Barber'in Hatıralar başlıklı bale süiti, doğal olarak dans türleri bakımından çok zengindi. Franz Liszt'in Faust'undan Şeytanın Dansı'nı heyecan verici biçimde seslendirdiler. Ne de olsa iki piyanist de Budapeşte'deki Ferenç Liszt Akademisi mezunuydu ve bestecinin eserlerini çok iyi tanıyorlardı.
Louis Théodore Gouvy'nin 12 parçalık Ghiribizzi dizisinden dördü ve Daius Milhaud'nun sevilen sahne müziği Le Boeuf sur le Toit ile 75 dakiklık resitali arasız tamamladılar. İki profesyonelin uyumlu etkinliği dinleyicinin alkış ve “bravo”larıyla karşılandı.
Üçbaşaran, geçtiğimiz yıl ABD'de ilgi gören önemli bir etkinliğe de imza attı. Ahmet Adnan Saygun'un üç piyano için Poem başlıklı eserini biri Sergio Gallo olmak üzere üç piyanist olarak seslendirdiler. Bu program İstanbul'da Kadıköy Süreyya Operası'nda da yapıldı. Ankara'da üç piyanoyu aynı sahnede biraraya getirecek Bilkent var. Umarım, gelecek sezon için böyle bir konseri BSO veya MSSF Dekanlığı veya Üniversite olarak düzenlerler. Bununla ilgili ayrıntılı bilgiyi şu linkte görebilmek mümkün:
http://www.sanattanyansimalar.com/saygun-ince-ve-acim-li-3-piyano-konseri/2640/
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
19 Nisan 2017