Contemporary Müzik & Kiann
Reklam
  • Reklam
OSMAN ENFİYECİZADE

OSMAN ENFİYECİZADE

Konser Arkası

Contemporary Müzik & Kiann

24 Nisan 2021 - 13:58 - Güncelleme: 24 Nisan 2021 - 14:17

Bu hafta siz değerli Sanattan Yansımalar okurlarına klasik müzikten aslında çok uzak olmasa da bambaşka bir müzik türü olan contemporary (çağdaş) müzikten bahsetmek ve onun Avrupa’daki en iyi temsilcilerinden kabul edilen bir sanatçıyı sizlerle tanıştırmak istiyorum.

Contemporary için, müziğe getirdiği çağdaş yaklaşımlar sebebiyle günümüzün klasik müziği demek pek de yanlış olmaz. Contemporary müziği tanımlamak gerekirse, içinde başta minimalizm ve postmodernizm olmak üzere birden fazla orijinal müzik tarzını bir araya getirerek çağın müziğe getirdiği teknolojik nimetlerden yararlanılarak bestelenmiş tınısı farklı olan, uyumsuzluklardan uyumun yaratıldığı bir müzik türü diyebiliriz. Contemporary müzik şu anda Avrupa’da ve dünyada hızla ve çok geniş kitlelere ulaşan bir müzik türü olarak dikkat çekmekte.

İşte Kiann (d.1980) contemporary ve sinematik müziklerin bestecisi ve icracısı olarak Avrupa’da bu müzik türünün en iyi temsilcilerinden biri olarak gösterilmekte. Kiann yaptığı birbirinden etkileyici besteleri ile otoriteler tarafından “ Müziği insanın ruhunu yükseltiyor. Yansıttığı duygusallık dinleyiciyinin iç dünyasını contemporary müziğin büyülü atmosferinde adete bir yolculuğa çıkartıyor” şekilde yorumlanmakta.

İran asıllı İtalyan sanatçı Kiann, geçmişinin ve müziğinin üzerinde  yarattığı etkileri şöyle dile getiriyor:

Müzik beni buldu diyebilirim. Onu aramadım ya da nasıl müzik yazabileceğimi hiç anlamaya çalışmadım. Bunun yerine parmaklarımın dilediği gibi tuşların üzerinde gezinmesine izin verdim ve daha önce olmayan melodileri yazma yeteneğimi keşfettim. Yaratıcılık sürecim hâlâ aynı şekilde işliyor.

80 kuşağında yetişmiş bir çocuk olarak, birçok olağanüstü müzisyen tanıdım. Vangelis ve elektro-orkestrası, İpek Yolu projeli Kitaro, Jean Michel Jarre’nin tuhaf fütüristtik fikirleri ve Yanni’nin nefes kesici romantik melodileri… Bunlar en sevdiğim müzisyenlerdi. Ayrıca müziğe karşı doyumsuz bir çocuk olarak yazılmış, varolan ve ulaşabildiğim geleneksel, klasik, pop, film ve hatta reklam müziklerini bile dinlermişim. O yaşlarımda bir sünger gibiydim, adeta çevreden müzik emiyordum. Sanırım tüm bunlar bugünkü müzik tarzımı ve kimliğimi belirledi. ”

Evet gerçekten de Kiann’ın müziğinde Vangelis’in yumuşak, hüzünlü, aşk ve acı dolu kısacası hayata ilişkin hemen hemen her duyguyu barındıran melodilerinin tınısını bulmak mümkün. Onun bestelerinin en belirgin özelliği, Kitaro’nun müziğinde olduğu gibi sadece ruhsallığı çağrıştırdığından,  dinleyiciyi düşünme ve hissetmeye sevk ediyor olmasıdır. Kiann için şu anki benliğini kazanmasında önemli rolü olan bir diğer besteci de müziği ile 90’lara damgasını vuran “Yanni”dir. Kiann'ın aynen onun müziğinde olduğu gibi bestelerinde de tek bir kelime dahi etmeden anlatmak istediklerini müziğine dökmeyi başardığını görüyoruz.  

Kiann’ın müziği otoriteler tarafından dünya müziği, new age, contemporary klasik ya da bazen piyano müziği olarak değerlendirilmekte, genel olarak çok farklı türlerin karışımı olarak kabul görmekte.

Aklıma ne gelirse yazıyorum, özel bir türü hedeflemiyorum. Müzik önce melodi olarak gelir, eğer melodi klasik olmaya karar verirse kararını takip ederim. Müziğin bu şekilde gitmesine izin vermelisiniz, kendi seçeceğiniz bir düzenleme yaparak onun kaderini değiştirmeye çalışmayın.” diyor sıra dışı sanatçı.

Müzik hayatına  küçük yaşta başlayan sanatçı ilk birkaç bestesini, 2 oktavlı ikinci el oyuncak piyanoyla yapmış. Ebeveynleri müthiş bir müzik kulağı olduğunu o dönemde radyoda duyduğu şarkıları, dizilerin film müziklerini ve melodisi olan her şeyi kulaktan çalabildiğini söylermiş.

6 yaşında klavye çalmaya ve piyano üzerine birkaç ders almaya başlayan Kiann gerçekte klavye ile çalışmanın onun şansı olduğunu söylüyor. Çünkü 90’lardan itibaren bilgisayarların hızla hayatımıza girmesiyle, bilgisayarlar ile müziğini entegre etme ve düzenlemelerini yapma şansını ona verdiğini belirtiyor. Kısacı bugün Kiann’ın; geçmiş ile geleceğin, klasik ile modernin kaynaştığı, analog ile dijitali harmanlandığı Contemporary (çağdaş) müziğinin temeli o yıllarda atılmış.

Kiann müziğindeki kompozisyonel dili şu kelimeler ile karakterize ediyor.

Müzik için ne yazdığımı kelimelerle ifade etmeye ve bir kategoriye koymaya çalıştım. Bildiğiniz gibi müzik tam olarak açıklanmayacak kadar geniş bir terim. Ben şahsen buna hayatımda öğrendiğim dersler ve deneyimlerimden çıkan sesler diyorum. Modern enstrümantal veya  contemporary müziğe  crossover demeyi seviyorum çünkü stilleri harmanlamaktan gerçekten zevk alıyorum. Müzik tarzınızın sizi hayal gücünüzle asla sınırlandırmaması gerektiğini unutmayın.”

Kiann’a  göre son birkaç yıldır contemporary (çağdaş) müzik dünyasında çok ilginç ve olumlu gelişmeler oluyor. Çağdaş müziğe ilgi duyan genç bir kitle var. Her gün daha fazla insan bundan zevk alıyor. Çağdaş müzik her zaman daha geniş bir tanım haline geldiğinden ve giderek daha fazla stil içerdiğinden, seyircisi ve dinleyicisi  de büyüyor. Çağdaş müzik konusunda uzmanlaşmış birçok festival var. Yani evrim doğru yönde ilerliyor, sadece onu ilginç, taze ve güncel tutarak sürdürmemiz gerektiğine dikkat çekiyor.

Sanatçının diskografisinde, iki stüdyo albümünden parçalar, bir canlı kayıt albüm, piyano soloları, bir opera eseri ve Güney Afrika’lı bir cappella oluşumu “Insingizi” ile bir dünya müziği albüm projesi yer almakta ama bundan çok daha fazlası kayıt altına almadıkları.

Kiann  2016'dan beri  Avusturya Radyo ve Televizyonu ORF ile iş birliği içerisinde. Çalışmaları, ORF yayıncılık tarafından televizyon yapımlarında, dizilerde, belgesellerde ve şovlarında kullanılıyor. Ayrıca sanatçı 2019'dan beri yaptığı anlaşma ile Bösendorfer piyano şirketi ile iş birliği içerisinde birçok başarılı projelere imza atıyor.

Besteci piyanistin en son çıkardığı albümü “ Live From Vienna” albümü ile büyük beğeni topladı. Bestecinin müziğe olan sevgi ve hassasiyeti bu albümde her notada duyuluyor. Birbirinden güzel  10 bestesinin  yer aldığı  albümünde, 6 şarkıda Kiann’a Sırp asıllı çellist Ana Percevic (d. 1993) eşlik ediyor. Bu albüm dinleyicileri tüm duygu yelpazesinde beklemedikleri derinliklere ulaşmalarında adeta rehberlik eden harika bir deneyim sunuyor.

Kiann’ın “Live From Vienna” albümünü buradan dinleyebilirsiniz:

https://www.sanattanyansimalar.com/video-detay/ruhu-oksayan-piyanist-kiann/94/

Geçtiğimiz hafta TRT Radyo 3’ te sevgili Ayşe Yavaş’ın “ Müzik Dile Gelse” programında 1 saat müziği ile evlerimize konuk olmuştu. Umarız siz değerli okurlarımız da hem bu yazımızdan hem de bizlerin keyif aldığı kadar Kiann ve contemporary müziğinden keyif alırsınız.

Osman Enfiyecizade

25 Nisan 2021, Moda / İstanbul

 

Reklam
Bu yazı 762 defa okunmuştur .

Son Yazılar