Ankara MEB Şura Salonu’nda 14 Ocak 2023 akşamı dört koro grubunun Yeni Yıla Merhaba Konseri verildi. Koro Eğitimcileri Derneği’nin düzenlediği konserin organizasyonunu Sevda-Cenap And Müzik Vakfı üstlenmişti. Konsere katılan korolar sahneye çıkış sırasıyla MÜZED Muammer Sun Korosu, Muammer Sun Eğitişim Korosu, Anchorus Çoksesli Korosu ve FeminAnka Kadınlar Korosu idi.
MÜZED MUAMMER SUN KOROSU
MÜZED Muammer Sun Korosu’nun konserdeki şefleri Atilla Çağdaş Değer ile Ece Teke idi. Bünyesinde “Kadınlar”, “Erkekler” ve “Oda” korolarını barındıran MÜZED Muammer Sun Korosu 2010 yılında Çiğdem Aytepe ve Atilla Çağdaş Değer yönetiminde, Müzik Eğitimcileri Derneği (MÜZED) ve Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı işbirliğiyle çalışmalarına başlamış.
Üyeleri müzik öğrencileri, müzik hocaları ve müzikseverlerden oluşan koro, konserlerin yanı sıra çalıştay, kurs ve projeler de gerçekleştirmiş, yerli ve yabancı şeflerle çalışmış, birçok ödüle layık görülmüş. Türkiye Koro Şefleri Akademisi, KoroTürkiye ve Saygun Filarmoni Korosu’nun kurucu bileşeni olan MÜZED Muammer Sun Korosu 2015 yılında kurulan Muammer Sun “Eğitişim” Korosu ile bir korolar topluluğuna dönüşmeye başlamış. Koro halen çalışmalarını Şefler Atilla Çağdaş Değer ve Ece Teke ile yardımcı şef M. Yusuf Şahin yönetiminde Sevda-Cenap And Müzik Vakfı’nın desteğiyle And Sanat ve Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı bünyesinde devam etmekte. (www.muammersunkorosu.com)
MUAMMER SUN EĞİTİŞİM KOROSU
14 Ocak konserinde önce MÜZED Muammer Sun Korosu sahneye çıktı, piyanist Levent Kent’in eşliğinde programdaki şarkılarını seslendirdikten sonra son şarkıda onlara Muammer Sun Eğitişim Korosu katıldı, ardından sadece onlar sahnede kalarak şarkılarını seslendirmeye devam ettiler. Atilla Çağdaş Değer, Zümra Azizoğlu’nun şefliğinde ve Hilal Bıçaklar, M. Yusuf Şahin, Büşra Sevim, Cihan Erdem Sönmez’in yardımcı şefliğinde Muammer Sun Eğitişim Korosu, Muammer Sun Korosu'nun kardeş korosu olması amacıyla 2015 yılında kurulmuş.
Farklı yaş ve mesleklerden üyelerin oluşturduğu gruba eğitilirken eğiten bir anlayış nedeniyle de "Eğitişim" adı uygun görülmüş. Çalışmalarını şefler Atilla Çağdaş Değer ile Gizem Berrak Taş Güzeloğlu ve yardımcı şef Zümra Azizoğlu ile And Sanat’da ve H.Ü. Ankara Devlet Konservatuvarı’nda sürdürmekte. (www.muammersunkorosu.com/egitisim-korosu)
ANCHORUS ÇOKSESLİ KOROSU
Konserde sahneye çıkan üçüncü grup olan Anchorus Çoksesli Korosu çalışmalarına 2017 yılında şef Cihan Selçuk yönetiminde başlamış. Deneyimli koristlerın oluşturduğu topluluğun vizyonu, çoksesli koro müziğini ülkemizde ve yurtdışında dünya standartlarında icra eden bir koro olmak şeklinde belirlenmiş. Anchorus Çoksesli Korosu ülkemizde, ayrıca Gürcistan, Kuzey Makedonya, Ukrayna, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde çok sayıda konser vererek müzikseverlerin, dolayısıyla toplumun kültürel standartlarını yükseltmek, çoksesli müzik konusunda deneyim ve bilgi sunmak amacıyla Çankaya Belediyesi Muammer Sun Müzik Atölyesi’nde çalışmalarına devam ediyor. (anchorus.org)
FEMİNANKA KADINLAR KOROSU
Geçtiğimiz yıl Bükay Muratoğlu, Cem Muratoğlu ve Gökhan Kalender tarafından kurulmuş olan FeminAnka Kadınlar Korosu ülkemizde az sayıda olan kadın korolarının yanında yer almak, kadın sesinin uyum ve tınısını ulusal ve uluslararası platformlarda sergilemek amacıyla yola çıkmış. Koro halen çalışmalarını şef Gökhan Kalender yönetiminde, Çankaya Belediyesi Muammer Sun Müzik Atölyesi’nde sürdürüyor. (feminanka.org)
KONSER İZLENİMLERİ VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
Yaklaşık doksan dakika süren konserde dört koro, yirmi beş eser seslendirdi. Her koro grubu hem uyumlu söyleyişleriyle, hem de kendilerine has tınılarla programdaki değişik türlerde koro eserlerini seyircilere sundular. Bir yandan güzel ve uyumlu söyleyişleri, diğer yandan da eserlerin yerli ve yabancı şarkılardan oluşan geniş bir yelpazeden seçilmiş olması hemen tüm koltukları doldurmuş olan seyircilerden güçlü alkışlar almalarını sağladı.
Ek olarak müzikle uyumlu dans benzeri el ve beden hareketleri yapmaları haz vericiydi. Böylece MEB Şura Salonu en az daha önce orada şahit olduğum nice coşkulu konser kadar unutulmaz bir müzik ziyafetine ev sahipliği yapmış oldu.
Bu performansın başarısının birkaç nedeni daha olabilir diye düşündüm. Öncelikle koro müziği bir solistin tek başına şarkı söylemesine göre izleyicilerin ruhunu daha fazla kavrayıcı, dolayısıyla da bulaşıcı bir etki yaratıyor. Şöyle ki, bir kişi huzur veren bir egzersiz örneğin yoga yaparken beden ve nefes egzersizleri yapmış oluyor. Şarkı söylerken de yogaya benzer şekilde beden ve nefes sistemleri çalışıyor ancak ortaya çıkan sonuç çevredekilere de mutluluk veriyor. Hele ki koroda bir değil, birden çok kişinin performansı izleyicide sahnedeymiş, koroya kaynamış, onlarla beraber şarkı söylüyormuş duygusu yaratıyor.
Tüm bunlara ek olarak koroda hem “her bir üyenin koronun tümüne yani diğerlerine karşı sorumluluğu”, hem de “grubun birey koriste karşı sorumluluğu” söz konusu. Her üyenin “kendisi doğru söylemezse ortaya çıkan toplu sesi bozacağının bilincinde olması”, buna karşılık “koronun de o birey, yani kendisi olmazsa eksik olacağının farkında olduğunu, vazgeçilmez olduğuna inanması” takım ruhu doğurmaktadır. Besteci ve müzik eğitimcisi Carl Orff’un müzik eğitiminde kullandığı metodunun da prensibi olan “Her birey gruba karşı, grup ise her bir bireye karşı sorumludur” ilkesi, aslında bir tür küçük toplum örneği olan koro örneğinden yola çıkılarak müzik mecrasında sosyal dayanışma deneyimi üretmektir. Sonuçta aynı koro gibi toplumsal barış ve esenliğe ancak beraber çalışma azmi ve diğerlerine saygı sayesinde ulaşılır.
Amerikalı besteci ve şef Eric Whitacre çevrimiçi “Sanal Korosu” mesafeleri ve zaman farklarını ortadan kaldıran, yetmiş küsur ülkeden, üç bin küsur koristi sanal ortamda bir araya getiren evrensel bir koro performansının yaratıcısı.1,2 Onca insan belli bir besteyi evinde söyleyerek kaydediyor ve Whitacre’a gönderiyor, o da onları videoda buluşturuyor.3 Ortaya insanı ruhunun derinliğine kadar etkileyen muhteşem bir yapıt çıkıyor. Belki bir gün ülkemizde de korosu olmayan yerlerde yaşayanlara evlerinden Eric Whitacre’ın korosu benzeri “Çevrimiçi Karma Koro”ya katılma imkânı sağlanabilir.
Yazıyı Atilla Çağdaş Değer’in koro tanımlaması ile sonlandırmak isterim: “Koro zamanlar arası yolculuk yaptıran, boyut atlatan, unutulan kadim bilgiyi hareket ve sesten oluşan müzik aracılığıyla bize hatırlatan bir sanattır”.
Pınar Aydın O’Dwyer
21 Ocak 2023, Ankara
MÜZED Muammer Sun Korosu
Şefler: Atilla Çağdaş Değer, Ece Teke. Yardımcı Şefler: M. Yusuf Şahin, Zümra Azizoğlu, Hilal Bıçaklar. Koristler: Soprano: Didem Deniz, Doğa Hamamcıoğlu, Duygu Hoşgör, Esra Dizici, Hilal Bıçaklar, Gizem Nur Ertürk, Gözde Özdil, Neris Özen, Özgen Öz, Sevil Koçkar, Zehra Sevde Emre, Zümra Azizoğlu. Alto: Ayça Yıkılmazoğlu, Ayşe Gökçenay, Büşra Sevim, Ece Teke, Gülşah Sala, Handan Edeş, Nihal Yıldırım, Sena Eken, Serra Tütüncü, Sılanur Ferman, Tunay Erdoğan, Zeynep Buse Bacıoğlu. Tenor: Furkan Karataş, Gökhan Sobay, Hüseyin Cenk, Kaan Gündüz, Kutluay Boğazköy, Samet Batuhan Güler, Süheyl Yılmaz. Bas: Berk Can Özkaradiğin, Cihan Erdem Sönmez, Hasan Gürkan Tokman, Mahir Eralp Özen, Mert Özçelik, M. Yusuf Şahin, Tan Altay Urhan.
Muammer Sun Eğitişim Korosu
Şefler: Atilla Çağdaş Değer, Zümra Azizoğlu Yardımcı Şefler: Hilal Bıçaklar, M. Yusuf Şahin, Büşra Sevim, Cihan Erdem Sönmez. Piyanist: Levent Kent. Koristler: Aslı Koç, Arezoo Babaei, Aslı Kerpiççi, Aysel Küçüker, Beytiye Tuncer, Bilgen Bilgin, Büşra Sevim, Cemal Akıncı, Ceren Yurdabak, Cihan Erdem Sönmez, Ecem Gözeci, Elif Eda Ercan, Elif Gözlüklü, Esra Göker, Faruk Sevinç, Gamze Kılıç, Gizem Erdi Bıyık, Güney Zeynep Altınay, Hilal Bıçaklar, Hülya Çelik, Ilgın Ülger Basku, Işıl Güler, Meliha Bilge, Meral Baltacı, M. Yusuf Şahin, Natıka Gülsen Uysal, Nihan Köksoy, Nuray Çırpıcı, Onur Tonya, Pelin Azizoğlu, Safiye Taş, Seçil Çiftçi, Seda Ulutan, Selin Kaynak, Tuğba Kent, Yonca Yeliz Tatar, Zeynep Meral Özbilen, Zeynep Ocak, Zeynep Sonay Ay, Zümra Azizoğlu.
Anchorus Çoksesli Korosu
Şef: Cihan Selçuk. Koristler: Soprano: Ayşenur Çelik, Başak Bilgin, Ilgın Gökler Danışman, İnci Özgür, Oya Aksu, Özge Arabacı, Rana Ceylandağ Karban, Sinem Şen, Zümrüt Varol Selçuk. Alto: Bilge Sayın Yıldız, Bükay Muratoğlu, Ebru Kipay Başak, Eda Ercan Kuşçu, Funda Doğruyusever, Ilgın Yazıcı, Nazlı Özsoy, Seda Seyhan. Tenor: Aybars Yüksel, Cem Başak, Cem Muratoğlu, Erdim İmeci, Güney Demirci, İlyas Alper Koloğlu, Metin Tornacı. Bas: Çağdaş Terzi, Ekin Erdem Evliya, Onur Turhan, Ozan Özdil, Özgün Ertem, Selim Satıcı, Tamer Dinç.
FeminAnka Kadınlar Korosu
Şef: Gökhan Kalender. Koristler: 1. Soprano: Ayşe Yılmaz, Canan Zencirci, Emine Bayraktar, Gülsüm Şirin, Irmak Berna Berber, İpek Ece Mag, Tuğba Özel. 2. Soprano: Arzu Oflaslı, Asya Özgür. Ceren Ekinci, Ebru Baysal, Hafsa Beğendik, Melis Serdarlı. Nazlıcan Karakuş, Özden Özen, Pınar Yalçınalp 1. Alto: Ayşe Kayra Özdemir, Canan Zeynep Duyanoğlu, Deniz Zafer, Elif Köksal, Melike Nisa Özdemir, Melodi Evliya, Merve Mine Metin Akduman, Tuğçe Ataç. 2. Alto: Ayşegül Şenarslan, Duygu Vatan, Hüsniye Gözdem Okur, Sinem Özdemir.
1 Aydın O’Dwyer P: Youtube’dan Bu Yana En Büyük Buluş: Eric Whitacre’ın Sanal Korosu. Opus 3, 2011
2 https://ericwhitacre.com/
3 https://ericwhitacre.com/the-virtual-choir/history/vc3-waternight