Türkiye'deki 6 devlet operası sahnesine şarkıcı ve korist yetiştiren kaynakların en eski ve önemlisi Ankara Devlet Konservatuvarı Opera Anasanat Dalıdır. Halen Hacettepe Üniversitesi çatısı altında Beytepe yerleşkesindeki yeni binasında öğretime devam eden Ankara Devlet Konservatuvarı, bu alandaki öğrencilerine Hacettepe Senfoni Orkestrası sayesinde öğrencilik dönemlerinde orkestra eşlikli sahne deneyimi olanağı sunuyor.
Yıllardır, elimden geldiğince bu konserleri izlemeye gayret gösteriyorum. Öğrenci konserlerinde dinlediğim nice lisans öğrencisini sonraki yıllarda opera sahnelerinde seyretmek, onların şan yarışmalarındaki başarılarını görmek insana kıvanç, mutluluk veriyor. Bu yıl da, 16 Mart 2022 Çarşamba akşamı Beytepe Yerleşkesi'ndeki Ankara Devlet Konservatuvarı Salonu'nda şef Rengim Gökmen yönetimindeki Hacettepe Senfoni Orkestrası' eşliğinde sahneye çıkan ADK'nın Opera Anasanat Dalı öğrencilerini dinlemeye gittim.
Yıllarca Devlet Opera ve Balesi Genel Müzik yönetmenliği de yapan, pek çok operayı hazırlayıp yöneten şef Rengim Gökmen, bu alandaki deneyimiyle, üç uvertür ve bir intermezzoyla şan öğrencilerinin hazırladıkları aryaları sarmalayan bir program sundu. Başkemancı sandalyesinde Burcu Zorlu'nun oturduğu Hacettepe Senfoni Orkestrası M. Glinka'nın Ruslan ve Ludmila, V. Bellini'nin Norma ve G. Verdi'nin Talihin Kudreti operalarının uvertürleriyle, P. Mascagni'nin Cavalleria Rusticana operasından intermezzoyu, kemanların parmakla tel çekmelerde (pitzicato) yaşadıkları tam birlikte olamama dışında, başarıyla seslendirdiler.
İlk solist lisans 3. sınıf öğrencisi soprano Dilan Kan'dı (d.1997). Bellini'nin iki perdelik Kapuletler ve Montegüler operasından Giulietta'nın “Eccomi in lieta vesta... Oh quante volte ti chiedo” aryasını hazırlamıştı. Bir dönemin yıldız tenoru Prof. Pekin Kırgız'la çalışmalarını sürdüren Dilan Kan, temiz bir sunumla dinleyicinin alkışını topladı.
Efe Erol (Bariton, d.1966) G. Verdi'nin Don Carlo operası üçüncü perdesinden Rodrigo'nun “O Carlo, ascolta” aryasını söylerken rahattı. Lisans 3. sınıfta Iva Ionova'nın öğrencisi olan Erol'un fiziği de sahneye yakışıyordu.
F. Cilea'nın Adriana Lecouvreur operasından Maurizio'nun “Acerba voluttà, dolce tortura” aryasında Sultan İrem Gedik'i ( Mezzo Soprano, d. 1999) dinledik. Lisans 4. sınıfta Şebnam Algın'ın öğrencisi olan Gedik, tam da mezzo olan sesini hiç zorlamadan doğal söyleyişiyle dikkati çekti.
Sırada bir tenor, Alp Küçüktopaloğlu (d. 1999) vardı. Lisans 4. sınıfta Prof. Pekin Kırgız'ın öğrencisi olan Küçüktopaloğlu, G. Verdi'nin La Traviata operasının 2. perdesinden Alfredo'nun “Lunge da lei” aryasını söylerken gecenin yıldızı oldu. Ses rengi, ajilitesi, volümüyle “İşte operamızda çok gereksinim duyulan tenor rolleri için yeni bir solist geliyor” diye düşündürttü. Sesi, boyu, duruşuyla rahmetli Ömer Yılmaz'ı anımsattı.
Ardından bir başka mezzo sesi, Zeynep Dillioğlu'nu (d.1998) G. Bizet'nin Carmen operasından, Carmen'in sevilen şuh aryası olan “Seguidilla”yı canlılıkla söyledi. Lisans 4. sınıfta Doç. Nihan Turnagül'ün öğrencisi olan, korrepetisyon ve interprete çalışmalarını ise Dr. Öğr. Üyesi Aylin Uysal Mergen ile sürdüren Dillioğlu da opera solistliğine adaylığını koymuş görünüyor.
Konserin son solisti, lisans 4. sınıfta Maia Mari Chikhrazde 'nin öğrencisi olan soprano Şevra Özdoğru'ydu (d.1998).W. A. Mozart'ın Kv.578 sayılı konser aryası “Alma grande e nobil core” yi söylerken bir koloratür olarak gelecek vaad ettiğini gösterdi.
Konserin bitiminde şef Gökmen, konservatuvar müdürü Metin Munzur'u, gecenin anısına hazırlanmış sertifikaları vermek üzere sahneye davet etti.
Altı solistten üçünün geçmişinde güzel sanatlar liseleri bulunuyor, biri ise koro kökenli. Böylece geleceğin müzisyenlerinin ilk adımlarında bu iki kurumun yetiştirici özelliklerini bir kez daha anımsamış olduk.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
20 Mart 2020, Ankara