Kendinizi bir çellistin yerine koyun. Düşünebiliyor musunuz, size bir orkestranın yıllık programında solist olarak yer verilmiş, çalacağınız eser belli, tarih belirlenmiş, önünüzde altı ayı aşkın süre var. Başlıyorsunuz çalışmaya. Hazmederek, hergün zaman ayırarak eseri hatmediyorsunuz. Konsere bir hafta kala, orkestra yönetimi “teknik nedenlerle” çalacağınız eseri iptal ediyor ve başka bir eseri gene solist olarak hazırlamak zorunda kalıyorsunuz. Sadece bir haftada, başka bir konçertoyu çalışıyor, gene hatmediyor ve çıkıp bellekten mükemmel biçimde çalıyorsunuz. Bu soliste ancak şapka çıkartılır.
Bu durum, CSO'nun viyolonsel grubu üyelerinden Onur Şenler'in (d. 1984) başına geldi. Yıllık programda, 14 Şubat 2020 akşamı verilecek konserde Arthur Honegger'in (1892-1955) Do majör Viyolonsel Konçertosu'nu seslendirecekti. Ama CSO Yönetim Kurulu “teknik nedenlerle” eser değişikliğine gitti:
http://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/sefik-kahramankaptan/nedir-bu-teknik-nedenler/2233/
Onur Şenler bir hafta içinde bir başka Fransız besteci Camille Saint- Saens'ın (1835-1921) La minör Viyolonsel Konçertosu'nu hazırladı. 14 Şubat 2020 gecesi CSO'nun konserine özellikle Onur Şenler'in nasıl bir performans göstereceğini görüp dinlemek için gittim.
Onur'u konservatuvar orkestrasında çaldığı öğrencilik günlerinden bu yana izlerim. Çalışkanlığını, müziği ve çalgısını ne denli çok sevdiğini bilirim. Bakalım, bir haftada hazırladığı konçertoyu nasıl seslendirecekti? Herhalde notadan çalar diye bekliyordum. Ama gördük ki, önünde nota sehpası yok. Birbirine bağlı olarak çalınan üç bölümden oluşan etkileyici temalarıyla tanınan romantik konçertoyu kısa sürede belleğine almıştı.
Şef Cemi'i Can Deliorman yönetimindeki CSO eşliğinde iyi bir seslendirme çıkardı Onur Şenler. Dolgun tınısı, gerek klavyedeki pozisyon, gerekse yay çekişindeki kıvraklığı, elde ettiği sesteki gürlükle, davet edilen pek çok yabancı solistten hiç farkı yoktu.
Bir orkestracı olmasına karşın, solist olarak en çok davet alan, ilgi gören ve diğer orkestralarla solist olarak çalan, üç arkadaşıyla kurduğu CSO Çello Dörtlüsü aranan topluluk haline gelen Onur Şenler'i yürekten kutluyorum.
Konserin açılışında, gene “teknik nedenle” iptal edilen Stravinski'nin korolu eseri Psalms Senfoni yerine Kara Karayev'in Üç Minyatür'ü icra edildi. Konzertmaister sandalyesinde, müfettiş kararıyla alındığı göreve iade edilen Menevşe Aydoğdu oturuyordu. İkinci yarıda ise, şükürler olsun, planlandığı gibi Beethoven'in 6. Senfonisi (Pastoral) icra edildi.
El programında, “Gelecek Konser” sayfasına bakanlar, altında şu notu gördüler:
“Değerli Sanatseverler. Bu haftaki konserimiz teknik nedenlerden dolayı 21 Şubat 2020 tarihinde tek konser olarak gerçekleştirilecektir. CSO Yönetim Kurulu”
Yani, yıllık programda ilan edilmiş bulunan 20 Şubat 2020 Perşembe akşamı konser verilmeyecekti.
Teknik nedeni merak ettiniz mi? Hadi, Yeni Şafak gazetesindeki haberi kaynak göstererek açıklayayım:
“Yaklaşık 5 milyon kitabın bulunacağı Cumhurbaşkanlığı Kütüphanesi 20 Şubat'ta yapılacak törenle açılıyor.”
Yani, CSO 20 Şubat'ta “görevli” olarak Külliye'de çalacak.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
14 Şubat 2020, Ankara