27 Temmuz akşamı, 39 yıldır böylesine sürekli ve sıcak bir 15 günlük deniz (27-28 derecelerde) yaşamadığımız ARTUR (Arkent)’dan ayrılıp Ayvalık’a geçiyoruz eşimle birlikte, biraz da festival nedeniyle. Şükür ki AIMA ve de onun festivali var, böylesine kasvetli günleri atlatabilmek için. 1998’de kurulup, büyük gelişmelerle 20. yılına ulaşan AIMA, bir yandan da dört gün sürecek 5. festivalini idrak ediyor.
Taksiyarhis Anıt Müzesi adıyla “yenilenmesi”nin değerlendirilmesini işin uzmanlarına bırakacağımız Taksiyarhis Kilisesi’nin o görkemli sütunlarının aralarına 100 kadar sandalye iliştirilmiş. Bilet bulamayanlar için bahçeye kurulan barkovizyonun da 50’yi aşkın sandalyesi var. Şef Alexander Rudin yönetiminde 20.00’de başlayacağı duyurulan AIMA Festival Orkestrası Açılış Konseri, 15 kişilik orkestra üyelerinin iç mekanı çok sıcak bulmaları nedeniyle önce 20.30’a, daha sonra da festival sponsorlarından Ayvalık Belediyesi Başkanı Rahmi Gençer’in gecikmesiyle 20.40’a kaydırılıyor. Ne var ki Gençer, eşi Turizm Danışma Bürosu Müdürü Yasemin Gençer ve bir yaşındaki oğluyla birlikte gelip açılış konuşması yaptıktan (bu arada festivale üç yıldanberi katılmakta olan İtalyan Viyola Sanatçısı Marco Misciagna’ya, böyle bir uygulamayı ilk kez yaptıklarını vurgulayarak “Ayvalık Fahri Hemşerilik Beratı”nı da vererek) sonra eşinin doğum günü kutlamasını gerekçe gösterip izin istiyor ve konser başlamadan salonu terk ediyor. Festivalin, desteklerini hep sürdürmelerini dilediğimiz ve alkışlarla karşıladığımız sponsorları Sabancı Vakfı, Gürçay Ailesi, ALLIANZ, Rengin Suar, Fatma Betül Kürşat, İnci-Mehmet Vural, Ayşegül-Mehmet Ural ve Murat Reis Otel’e teşekkür plaketlerinin verilmesinin ardından konser, havanın da biraz serinlemesiyle birlikte 21.00 sularında başlıyor.
Konserin ilk bölümünde sırasıyla Damla Akan (flüt) – Öncü Uçar (flüt) – Ilgın Ülkü (keman) üçlüsünden J.S.Bach’ın “Brandenburg Konçertosu No.4, BWV 1049”, şef Alexander Rudin (viyolonsel) ile 15 yaşındaki kızı Sofia Rudin'den (keman) J.Haydn’ın “Keman ve Viyolonsel için Duo, re majör, Hob VI:D1”, Pelin Halkacı Akın ve Fahrettin Arda’dan J.S.Bach’ın “İki Keman için Konçerto, BWV 1043, re minör” adlı yapıtlarını dinliyoruz. Verilen arada da boş kalmayıp, o geceye rastlayan tutulmasında, Ay’ın kırmızıya dönüşmesini izliyoruz.
İki solistin “muhteşem” performanslarını dinleyip-izleyeceğimiz ikinci bölüm, J.S.Bach’ın “Air Orkestra Süiti No.3, BWV 1041, la minör”üyle açılıyor. Önce Pelin Halkacı Akın “1675 Cremona tarihli Francesco Ruggieri” kemanıyla , J.S.Bach’ın “BWV 1041 no.lu la minör Keman Konçertosu”nu sunuyor. Sonra da “taze Ayvalık hemşerisi” Marco Misciagna viyolasıyla, “M.Marais’in La Folia de Espana Teması üzerine Viyola ve Yaylı Çalgılar için” uyarladığı son derece hareketli L.Branno parçasını çalıyor. Dinmeyen alkışlara bu kez çok sakin bir “bis” ile karşılık veriyor.
Festivalin 28 Temmuz akşamı programında A Capella Boğaziçi var. Grup soprano Canan Özgür, alto Cansın Hazan Bayrak, tenor Recep Gül, bariton Fehmi Cesur Özdemir ve bas Ali Göktürk’ten kurulu. Yunanistan’dan, Latin Amerika’dan, Endülüs’ten, Makedonya’dan, Karadeniz’den ve İstanbul’dan alınma türlü halk şarkılarının ve diğer müzik parçalarının Recep Gül tarafından düzenlenmelerinden oluşan 11 şarkılık konser, son parça olan Kemani Sebuh’un Kürdilihicazkar Longası ile doruklara çıkıyor ve iki “bis” kaçınılmazlaşıyor. Önce, zaman zaman izleyenlerin de mırıldanmalarıyla 1970-1980’lerin Türkçe Pop parçalarından oluşan bir “potpuri”, sonra da bir “rock” sunuluyor. Konser bir önceki gecede olduğu gibi tüm solistlere Mutluköy’den gelme “lavanta buketleri” verilmesiyle sonlanıyor.
29 Temmuz akşamı, bir başka program nedeniyle Bozok Quartet’in dinletisine katılamıyoruz. Festival bu akşam(30 Temmuz) izleyeceğimiz AIMA Festival Orkestrası Kapanış Konseri ile sonlanacak.
SAVAŞ SÖNMEZ
AYVALIK, 30 Temmuz 2018