Son AIMA (Ayvalık International Music Academy) yazımı, 5. AIMA Müzik Festivali sırasında 27.7.2017’deki “Festival Orkestrası Açılış Konseri” ve 28.7.2017’deki “A Capella Boğaziçi Konseri” dolayısıyla yazmışım. O günden bu güne 3 festival daha gerçekleştirilmiş, 2 yıl ise covid-19 salgını nedeniyle boş geçmiş. 1998’de sevgili Filiz Ali’nin çabalarıyla kurulan AIMA’nın içinde bulunduğumuz 25. yılında, Haziran’dan bu yana 5’i masterclass finali olmak üzere 12 etkinlik yapılmış. 8 Haziran 2023’deki “Tekfen Brass Band Konseri” ile başlayıp her ay üçer etkinlikle süren dizinin son iki konserini, bu yıl gecikmeli gelebildiğimiz Ayvalık’ta, 22 ve 24 Eylül akşamları izleme fırsatı yakalayabiliyoruz.
Konser, adı artık Alibey Kültür Merkezi ve Bekir Coşkun Kütüphanesi’ne dönüştürülen 1873 doğumlu eski Cunda Kız Okulu’nda, 22 Eylül 2023 akşamı saat 20.30’da başlıyor. Yürümek bir yana tekerlekli araçlarla dahi zorlukla tırmanılan bu merkez, biz “ileri-orta yaşlılar” için, yıllardır izlediğimiz her program sonunda, tüm sıkıntılarımızdan arınmış olarak inişe geçtiğimiz bir mekan.
Bu yıl, kendisi de ilk kez 1999’da AIMA’nın ikinci yılında öğrenci olarak bulunan Prof. Dilbağ Tokay, 2023 Cello Ensemble’ı yönetiyor. Hafta boyunca 17 öğrenci ile yoğun çalışmalara katılan Leipzig Müzik Akademisi Çello Profesörü Peter Bruns’u, programındaki sıkışıklık nedeniyle ne yazık ki finalde göremiyoruz. Genç piyanistler Eda Seviniş ve Hande Ökten ile 2012’den bu yana AIMA masterclass çalışmalarına katılan Umut Sağlam, bu kez “asistan” olarak üst kadroyu tamamlıyorlar.
Programın ilk kısmı, AIMA 2023 Cello Ensemble’ın hep birlikte coşkuyla seslendirdiği, G.F.Handel’in “Allegro Maestoso” Su Müziği ile açılıyor. Piyanistlerimizin eşliğinde sırasıyla Umut Sağlam, Kaya Ercan, Gupse Şevval Aydın, Elifsu Yalın, Fikret Deniz Dilli, Berin Gökçe İlhan solist olarak çalıyorlar. Bu bölümün solistlerinden, Kaya Ercan’ın Konservatuvar öğrencisi olmayan tek katılımcı olduğunu (Özel ALEV Okulları) ve 2010 doğumlu olduğunu, Fikret Deniz Dilli’nin ise Ayvalık Cihan Şişman GSL ve Zeytin Çekirdekleri’nden, yani Ayvalık’tan katılan tek kişi olduğunu, ayrıca not almışım. Solistler, “notaya bakmayan-kendilerine özgü tarz ve jestler oluşturmaya başlayan-ama hepsi ciddi, telaşsız ve saygılı olan” genç profesyoneller.
10 dakikalık ara sırasında sevgili Filiz Ali (ablamız) ve AIMA Yönetim Kurulu’ndan sayın Eren Tapan ile yaptığımız kısa görüşmede; bu yıl çalışmalara rağbetin yüksek olduğunu, bu kez kabul edemedikleri kimi katılımcılar için kış aylarında İstanbul’da “ek” bir masterclass daha düzenleyeceklerini öğreniyorum.
Bu arada, Alibey Kültür Merkezi’ni bu tür etkinliklere duraksamadan açan Ayvalık Belediyesi’ne de bir çift sözümüz olacak: Merkezin adına Bekir Coşkun Kütüphanesi ibaresinin eklenip genişletilmesi her ne kadar takdire şayan ise, alt katta sahne diyebileceğimiz duvarın tam ortasına sevgili Bekir Coşkun’un portresinin yerleştirilmesi (üstelik aynı duvardaki Atatürk portresinin yana kaydırılması) o derece eleştiriye açık. Bence hem Atatürk’e, hem de Bekir Coşkun’a yapılan bu saygısızlık, bundan sonraki ilk etkinlikte giderilmeli. Bekir Coşkun, kitaplık katına taşınmalı. Ayrıca, üst katta Türkel Minibaş, Ahmet Yorulmaz, Sabih Kanadoğlu,… gibi Ayvalık sevdalıları için de “Anı Köşeleri” açılması düşünülmeli.
Programın ikinci kısmına geçilirken, geçen yıl yitirilen 2002 doğumlu çellocu Ayça Gökdeniz’in fotoğrafı ve anısı, Prof. Dilbağ Tokay’ın anlatımıyla paylaşılıyor. Çellosunun-yayının-kutusunun halen katılımcı öğrencilerce paylaşıldığı belirtiliyor. Bu bölümün solistleri 2010’lu Belit Çiftçi, 2009’lu Ali Aras Özcan, 2008’li Ege Dikbıyık ile Doğa Şanlı, Ali İhsan Çeliksu ve Ece Dikbıyık. Program, solistlik yapmayan Yağmur İnci İpek, Mina İrican, Dora Oral, Ahmet Efe Şanlı ve Ilım Roda Yeşilyurt’un da katılımlarıyla oluşan “AIMA 2023 Cello Ensemble”ın icra ettiği M.Glinka’nın Vatan Şarkısı ile sonlanıyor.
9. AIMA Müzik Festivali’nin “Barış İçin Elele, Mübadele’nin 100.Yılında Türk-Yunan Dostluk Konseri” adıyla kapanışı, 24 Eylül Pazar akşamı 20.30’da yine aynı mekanda yapılıyor. İki Türk ve iki Yunan solistli konserin ilk bölümü Yannis Konstantinidis ve Yannis Ksenakis’in birer yapıtına, ikinci bölümü ise Ahmed Adnan Saygun’un iki bestesine ayrılmış. Her iki bölüme Beethoven’in de birer parça ile katkısı var. 1988’li Umut Sağlam, AIMA’nın önceki yıllarından ve önceki geceden aşina olduğumuz çellocu. Keman sanatçısı Mustafa Orkun Pala, 1999 doğumlu. İki sanatçı da yüksek lisans eğitimlerini Almanya’da sürdürüyorlar.
Yunan asıllı piyanist kardeşler 1991’li Danae Dörken ve 1995’li Kiveli Dörken, Almanya doğumlular. İki kardeş aynı zamanda Molyvos Uluslararası Müzik Festivali’nin hem kurucuları hem de sanat yönetmenleri. Programın selamlama bölümünde yoğun alkış alan dört sanatçı bu kez “bis” olarak M.Teodorakis’in “Zorba”sını seslendiriyorlar.
Her iki toplumun belleğinde önemli bir yer tutan “MÜBADELE”nin 100.yıldönümünde, iki halkın karşılıklı anlayış ve dostluk ilişkilerine katkıda bulunmayı amaçlayan bu konser, 2024 Molyvos Uluslararası Müzik Festivali’nin “Açılış Konseri” olarak tekrarlanacak.
SAVAŞ SÖNMEZ
ARTUR, 26 Eylül 2023