Havalar güzel gidiyor Ankara'da; sahiden de uçan kuğular gördüğümü sanmayın, sözünü ettiğim HÜ. Ankara Devlet Konservatuvarı Bale Bölümü'nün kuğuları... Birinci dönemin son eğitim uygulaması olarak, kordosuyla, sololarıyla göz okşayıcı bir Kuğu Gölü bölümü sergilediler.
Bale bölümü geçtiğimiz Mayıs ayında, daha önce kendi içinde yaptığı dönem sonu temsilini, yâni sahne uygulamasını, çocuk ve gençlerin aileleriyle tüm öğrencilerin izlemesine açık olarak ve Hacettepe Senfoni Orkestrası'nın da desteğiyle büyük salonda yapmaya başladı. Bu kez bir adım daha ileri giderek, gene HSO'nun desteğiyle yılsonu yerine birinci dönemin sonunda aynı uygulamayı yaptılar. Öğrencilere verilecek notlarda bu temsillerdeki etkinliklerinin de dikkate alınacağını sanıyorum.
Bu temsiller 26, 28 ve 29 Aralık 2023 günleri için planlanmıştı ama Irak'taki askerlerimizden 12'sinin şehit edilmesi üzerine, ulusal yas ilân edilmemesine karşın, konservatuvar müdürlüğü ve Rektörlüğün “şehitlerimiz ile ilgili hassasiyetlerine noktasında” denilerek, sadece “eğitsel” amaçlı etkinliklere devam edileceği, bu bağlamda 28 Aralık temsilinin iptal edildiği Konservatuvar Müdürlüğünce duyuruldu.
Ben de bu eğitsellik çerçevesinde 29 Aralık akşamı, bale öğrencilerinin etkinliğini izleme olanağı buldum. Salon balkonlara varıncaya kadar tıklım tıklım doluydu ve öğretmenlerden biri balkona bakarak, “Aman başımıza bir şey gelmez inşallah” dileğinde bulunduğuna kulak konuğu oldum. Daha önce sahne üstündeki akustik panoların düşmesi nedeniyle inşaatın güvenilirliğine ilişkin bir kuşku oluşmuş olsa gerek.
Temsil iki perde olarak planlanmıştı. Birinci perdede Piyotr İliç Çaykovski'nin (1840-1893) Bolşoy Tiyatrosu'nun ısmarlaması üzerine 1876'da tamamladığı Kuğu Gölü balesinin çalışılmış ikinci perdesi yer alıyordu.
Yapıtın solistleri olan üç ana karakterde 26 ve 29 Aralık temsillerinde ayrı kastlar sahneye çıktı.
26'sında Odette: Devrimnaz Ermiş, Prens Siegfried : Bartucan Şimşir ve Rothbard: Sabri Bulut 'tu.
Benim izlediğim 29 Aralık akşamı ise sırasıyla Duru Duygu Usta, Çınar Deniz Alkan ve Gökdağ Kurnaz bu rollere çıktılar.
Petipa ve Ivanov'un tüm dünyada benimsenmiş koreografisini, sözleşmeli uzman yabancı sanatçılar, Kırgızistan'dan gelip ADK kadrosunda çalışan Talant Osmonov, Gülsim Sadybakasova ve Aysulu Tokombayeva sahneye koymuşlardı. Müzik kayıttan verildi, çünkü seçilen versiyonun orkestra notalarına yasal kanallardan ulaşabilmeleri mümkün olmamıştı.
Devrimnaz Ermiş ile Bartucan Şimşir'i geçen Mayıs ayında izlemiş ve çok beğenmiştim: https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/sefik-kahramankaptan/hincahinc-konservatuvar-bale-temsili/3005/
Bu kez izlediğim Odette'de Duru Duygu Usta iyi bir etkinlik sergilerken, Prens'teki Çınar Deniz Alkan ki, 14-15 yaşında gösteriyor, sahneye çıkmakla iyi bir deneyim elde etti.
Gökdağ Kurnaz ise Büyücü Rothbard'da yadırganmadı.
Üçlü dansı sunan Doğa Usta, Neva Ürtiş ve Selen Aşçı,
Kuğu Gölü'nün ünlü dörtlü dansında Ayze Nil Çeti, Ada Özdemir, Başak Selen ve Irmak Baz yapıta iyi çalışarak hazırlandıklarını gösterdiler.
İkinci perdede önce derin sahnenin en arkasına konuşlanmış olan Hacettepe Senfoni Orkestrası, şef Prof. Burak Tüzün yönetiminde, yeni yıl konserlerinin vazgeçilmezi olan Johann Strauss'un Radetzky Marşı ile Kara Karayev'in Yedi Güzeller Balesi’nden “Vals”i sundu. Başkemancı Burcu Zorlu'ydu. Böylece hem ikinci perdeye müzikal bir geçiş sağlanırken, tekrar görev yapacak dansçıların giysi değişimleri ve hazırlıkları için biraz daha vakit sağlanmış oldu.
Temsilin ikinci perdesinde Rus besteci Aleksander Borodin'in (1833 – 1887) müziğine Michel Fokine'nin özgün koreografisiyle Prens İgor operasındaki çok sevilen Poloveç Dansları'nı izledik.
ADK'nın tüm sınıflarındaki öğrencilerin koro, bale ve HSO'ya takviye olarak orkestrada görev aldıklarını gördük. Yapıtı Talant Osmonov ile Gülsim Sadybakasova sahneye koymuşlardı.
Koro şefi Dr. Atilla Çağdaş Değer'in hazırladığı konservatuarın Müzik ve Bale Ortaokul Korosu ile Lise- Lisans Korosu orkestrayla birlikte giriş bölümünü söylemeye başladığında salonda ayrı bir heyecan rüzgarı esti. Erkek ve kız topluluklarının hareketli ve seyirlik dansları nedeniyle çok sevilen bu bölüm, başarıyla sergilendi. Zaten geçen Mayıs ayında da yapıldığı için dansçılar yapıta daha alışıktı.
Yapıt sonunda tüm emeği geçenler sahnede izleyiciyi selamladılar: Bale Anasanat Dalı Başkanı Sanatçı Öğretim Elemanı Özlem Mert, Modern Dans Sanat Dalı Başkanı Öğretim Görevlisi İnan Mert, Koreolojı̇-Koreografı̇ Sanat Dalı Başkanı Öğretim Görevlisi Zeynep Özbulut, yabancı uzmanlar Aysulu Tokombayeva , Talant Osmonov ve Gulsim Sadybakasova , aralarına orkestra şefi Burak Tüzün'ü de alarak salonu selamladılar.
Ama anasanat dalı başkanı Özlem Mert üzüntülü görünüyordu, bölüme ve sahneye konulan yapıtlara önemli katkıları bulunan Kırgız sanatçı Talant Osmonov ayrılıyormuş.
Doğrusu nedendir diye merak ettim. Yoksa artık yabancı öğretim elemanları da TL'deki alım gücü yitiği nedeniyle geçinemedikleri için ayrılma yoluna gidiyorlardı? Biraz soruşturunca, 1 Ocak 2024 itibariyle Talant Osmonov'un, bu yıl TÜRKSOY'un genel sekreterliğine seçilerek Ankara'daki görevine başlayan ülkedaşı Sultan Raev'le birlikte çalışmaya başlayacağını öğrendim. Sanırım konservatuvarda ödenenden daha iyi bir ücret alacaktır.
Konservatuvarın balecileri, yıl sonu için Mayıs ayına Kuğu Gölü'nün tamamını, orkestra eşlikli olarak sahnelemeyi planlıyorlarmış. Burada ben eski deyimle bir “mülahazat hanesi” açıyorum: Eğer Dünya ve Türkiye ile Üniversite ve Konservatuvar koşulları elverirse...
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
30 Aralık 2023, Ankara
Fotoğraflar: Şefik Kahramankaptan (29 Aralık)
Oğuz Sağdıç (26 Aralık)