Bazı konserler hem eski dostlarla buluşmaya, hem de gelecekte iyi müzisyen hâttâ yıldız olma potansiyeli taşıyan gençlerli tanımanıza olanak tanır. 3 Nisan 2024 akşamı Beytepe’de Ankara Devlet Konservatuvarı salonunda Hacettepe Senfoni Orkestrası’nın Genç Solistler Konseri tam da bu tanıma uyuyordu.
Genel Müzik Yönetmenliğini şef Prof. Burak Tüzün’ün yaptığı HSO’yu bu konserde, özellikle opera-şan alanında sivrilerek Almanya’da yıllarca çeşitli operaların konuk ve daimi kadrolu şefliklerini yapmış Nezih Seçkin (d.1956) yönetiyordu. Şan bölümünden üç öğrencinin de yer aldığı konser için doğrusu iyi bir şef seçimi yapılmıştı. Başkemancı sandalyesinde Burcu Zorlu vardı.
Konsere katılan solistler, konservatuvar içinde iki kademeli bir yarışma sonunda jüriler tarafından belirlenmişlerdi. Bu yarışma sürecinde hazırlayıp sundukları eserleri seslendireceklerdi.
İlk olarak iki klarnetçi Elif Simay Meteoğlu (d.2002) ile Doruk İlhan sahneye geldiler. İkisi de Tolga Yüksel’in öğrencisi ve çeşitli yarışmalarda derece almışlarlar. Elif Simay, sınav kazanarak Bursa BDSO’nun kadrosuna da girmiş durumda. Felix Mendelsohnn’un (1809-1847) No. 2 No’lu Op. 114, Re minör Konser Parçası’nı seslendirdiler. Klarnet ailesinden iki enstrümanın kendine özgü ses ve icra tekniğini sergileyen son derece etkili özeliklere sahip yapıtta, iki klarnetçi iyi tınılarıyla yapıta yakışır yorum sundular.
İkinci sırada bir kontrtenor vardı. Bizde kontrtenor sayısı az ve bunların bir kısmı da sonradan olma, yani bu alandaki boşluğu görerek çalışıp kendilerini dönüştürenler. İlk kez, şan öğrenimini bu ton üzerinden yapan bir genç şancıya rastladım.
Lisans 3. Sınıf öğrencisi Enes Aksu’nun fiziği ve sahne duruşu da kadın sesiyle söylemeye uyumlu (d. 2002). Wolfgang Amadeus Mozart’ın (1756-1791) Giuseppe Parini'nin İtalyanca librettosu üzerine yazdığı iki bölümden oluşan pastoral operası Ascanio in Alba’dan “Ah di si nobil alma” aryasıyla gelecek vaat ettiğini gösterdi.
İlk yarının son solisti Hüseyin Turna ( 2004) Tuğba Tamer Türeli ile başladığı keman eğitimini Lisans 2. Sınıfta Prof. Ceylan Kabakçı ile sürdürüyor.
Turna’yı konservatuvardaki konserlerde daha önce lise orkestrası başkemancısı ve solist olarak en az üç kez daha dinlemiştim. Bu kez keman virtüozleri için iddialı bir yapıtla karşımızdaydı. Pablo de Sarasate’nin (1884-1908) Op. 20 Zigeunerweisen başlıklı yapıtıyla karşımızdaydı. Bu gencimizi biraz çekingen, güvensiz gibi gördüm. Yapıtı başarıyla çalmakla birlikte sanki tam oturtamamış gibiydi.
Aradan sonra Vincenzo Bellini’nin (1801-1835) I Capuleti e i Montecchi operasından “Eccomi in lieta vesta… Oh! Quante volte” aryasıyla soprano Melisa Sanlısoy (d.2001) sahneye geldi. Bestecinin Felice Romani’nn librettosu üzerine yazdığı Verona’daki iki düşman aile arasında yaşanan aşk ve nefret olaylarını ele alan operasındaki aryada bakalım genç soprano nasıl etkinlik gösterecekti?
Melisa Sanlısoy aryayı mükemmel sesi ve tekniğiyle söyledi. Bir koloratur sopranoda bulunması gereken tüm özelliklere sahip bir şancı gibi yorumladı aryayı. Bana göre gecenin yıldızı oldu. Bu kızımıza dikkat edin, eğer olağanüstü engeller çıkmazsa, Türk operasının yeni bir kazanımı olacaktır.
Mozart, Bellini operaları derken sırada artık olgunlaşmış İtalyan operasının büyük bestecisi Giuseppe Verdi’nin (1813-1901) Salvadore Cammarano’nun librettosu üzerine bestelediği Luisa Miller operasından “Oh! Fede negar potessi… Quando le sere al placido” aryasıyla tenor Soner Şimşek (d.2000) vardı. Fiziği ve güçlü sesiyle tipik bir İtalyan operaları tenoru gibi duran Soner Şimşek, yapıttaki başkahramanlardan Rodolfo’nun bu aryasını başarılı biçimde yorumladı. Bir ara sesi hafif tarazlandı ama hemen toparladı.
Konserdeki üç şan solistinin ortak özelliği, ADK’daki yabancı uzman şan öğretmenlerinden Gürcü mezzo soprano Maia Mari Chikhradze’nin öğrencisi olmaları. Yarışmayı bu üç öğrencinin kazanarak Genç Solistler Konseri’ne seçilmeleri ve gösterdikleri performans, aynı zamanda Chikhradze’nin ne denli verimli bir şan pedagogu olduğunun göstergesi sayılabilir.
Konserin son solisti piyanist Batu Yıldırım’dı (d. 2003). Öğrenimini doğum yeri Antalya’daki Akdeniz Üniversitesi DK ile Ankara Devlet Konservatuvarı arasında birkaç kez gidiş-geliş yaparak sürdüren, sonunda Ankara’da karar kılan Batu Yıldırım, Yrd.Doç. Menekşe Akar’ın öğrencisi.
Franz Liszt’in (1811-1886), Mi bemol Majör 1 No’lu Piyano Konçertosu’nu seslendirmek üzere sahneye geldi. Dört bölümlü konçertoyu belleğine almıştı. Batu Yıldırım, Macar bestecinin bu renkli eserindeki piyano partilerini başarıyla seslendirdi. Ancak tuşesini biraz sert, bazı bölümlerde pedal ilişkisini biraz fazla buldum. Orkestrada eşlikte de bakır üflemeliler biraz forte duyuldu.
Konser sonunda eski dost şef Nezih Seçkin’i kutlarken, kulis sevinçli gençlerle arı kovanı gibiydi.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
4 Nisan 2024, Ankara
Not : Enes ve Melisa üniversite kategorisi ikinciliği paylaşmışlardı:
https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/pinar-aydin-o-dwyer/bir-rekora-dogru-16-ulusal-genc-solist-yarisma/3199/