Ilgın Top: Yaşının üzerinde olgunluğu yakalamış bir kemancı
Müzik alanında uluslararası yarışmalarda alınan dereceler rastlantısal değildir. Jürilerden kaynaklanan ufak tefek kayırmalar, danışıklı döğüşler olabilir. Katılımcı sayısı, gelinen ülkenin koşulları nedeniyle bazı siyasal tavırlar gruptaki yaş aralığı, sonucu etkileyen ögeler arasında yer alabilir. Ama bir çocuk ya da genç müzisyen istikrarlı biçimde katıldığı yarışmalarda derece alıyorsa, bu onun belirli bir düzeyi yakalamış olduğunun göstergesidir. Tıpkı 16.5 yaşındaki kemancı Ilgın Top'un hazırladığı eserleri, yaşının çok üstünde bir olgunlukla çalabildiği gibi...
Ilgın Top'u 9 Mayıs 2017 gecesi Erimtan Müzede Müzik / Salı Konserleri'nde dinledik. Bulgaristan'da düzenlenen Uluslararası Pancho Vladigerov yarışmasında grubunda ikincilik alarak ülkeye yeni dönmüştü. Bir bakıma ayağının tozuyla çıktığı Erimtan sahnesinde, orada elde ettiği başarının nereden kaynaklandığını göstermiş oldu.
Türkiye'nin gerek vokal, gerek enstrüman alanında iyi eşlikçilerinden biri olan Bilkent ve Juilliard mezunu Çağdaş Özkan'la Ilgın Top, önce Beethoven'in 1 No'lu Keman-Piyano Sonatını seslendirdiler. Ardından Pancho Vladigerov'un Romantik Vals, Şarkı ve Vardar Rapsodisi başlıklı eserleri geldi. Ilgın Top, bu üç parçanın seslendirmesiyle bestecinin adına düzenlenen son katıldığı yarışmada “En iyi icra” ödülünün de sahibi olmuştu. Özellikle teknik güçlüklerle dolu Vardar Rapsodisi olmak üzere, üç parçada da virtüozitesini gösterdi. Manuel Ponce'un Estrellita'sında duygunun nasıl tınıya dönüştürüldüğünün örneğini veren Ilgın, 12 yaşından bu yana repertuarında bulunan bir başka virtüoz parça, Franz Vaxman'ın Bizet'in Carmen operasından düzenlediği Carmen Fantasy ile resitalini noktaladı. Coşkulu alkış karşısında Ponce'un Estrellita'sını bu kez Yasha Heifetz düzenlemesiyle çaldılar.
Ilgın Top'u, pek çok başka çocuk müzisyenle birlikte Bilkent'te küçük kemanıyla çaldığı günlerden bu yana izlerim. İrina Nikotina'yla başlayıp 10. sınıfa kadar geliştiği Bilkent'ten ayrılıp, Hacettepe Ankara Devlet Konservatuvarı'na geçti. Hedefinde liseyi bitireceği 2019'da lisans eğitimi için yurtdışına gitmek var.
Bu resitalde Ilgın'ın ne denli sağlam bir entonasyon geliştirdiğini, elindeki kemanın basitliğine karşın istediğini tınıları elde edebildiğini, eserlerin ruhundaki özü nasıl tınıya dönüştürebildiğini bir kez daha gördükten sonra diyorum ki, gireceği sınavlarda keman hocaları Ilgın'ı kapışırlar. Çünkü, pek çok yönden hazır, fazla uğraştırmayacak yetenekli bir öğrencidir sınıflarına alacakları.
Ilgının başarısında, kendini beğenmemesi, tevazu sahibi olması, büyümüş de küçülmüş gibi değil de, yaşının gereğine göre hareket etmesi ve disiplinli çalışmasının da büyük payı var. Dilerim, kısa sürede daha iyi bir kemana kavuşur, bundan sonrdaki yarışmalarda böylece kendini daha iyi yansıtabilir.
Yolu ve bahtı açık olsun.
ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN
9 Mayıs 2017