BSO'da yağmur damlası klasik gitarla düştü...


Orkestraların, alışılagelmiş, piyano, keman, çello solistlerinin ağır bastığı sezon programlarında, değişik çalgı solistlerini de unutmaması memnuniyet verici. Örneğin klasik gitar... CSO bu sezon, ABD'de başarılı bir etkinlik göstermekte olan Celil Refik Kaya'yı ağırladı. Bilkent'te de 6 Mayıs 2017 gecesi bir başka yükselen değer Eren Süalp'i dinledik.

Eren Süalp (d.1987) yıllardır izlediğim, esas gelişimini 18'inden sonra göstermeye başlayan, pek çok uluslararası yarışmada dereceye giren, Dünya ustalarıyla çalışma olanağı bulmuş bir klasik gitarcı. Türkiye'deki çalışmalarını Ahmet Kanneci gözetiminde sürdürüyor. Son dönemde dikkatleri üzerine Eylül 2014’te dünyanın en büyük gitar yarışmalarından biri olarak kabul edilen 47. Michele Pittaluga Gitar Yarışması’nda birincilik ödülü alarak çekti. Süalp bu yarışmada derece alan ilk ve tek Türk gitarcı oldu. Yarışmanın en önemli ödülü de, sağlanan konserlerin yanı sıra Naxos etiketi altında yayınlanan CD'ydi.

Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Gitar Sanat Dalı Lisans Programı’nı 2009’da, Yüksek Lisans Programı’nı da 2014’te bitiren Süalp, halen aynı konservatuvarın eğitici kadrosu içinde yer alırken doktora çalışmasını da sürdürüyor. Pittagula'da Mauro Giuliani 'nin( 1781- 1829) gitar konçertosunu çalmıştı. BSO eşliğinde ise Mario Castelnuovo-Tedesco'nun (1895-1968) Re Majör 1. Gitar Konçertosunu seslendirdi.

BSO, bu konseri “Usta ve Geleceğin Yıldızı” diye başlıklandırmıştı. “Usta” ise, çok yönlü bir müzik insanı olan Fransız şef-piyanist Jean-François Heisser'di (d. 1950). Süalp konçertonun özellikle lirik ikinci bölümündeki müzikalitesiyle alkışı hak etti. Dinleyici de Süalp'i defalarca selama çağırınca, bir bis yapması elzem oldu. Kendi bestesi “Raindrop/ Yağmur Damlası”nı seslendirdi. Eren Süalp'in içinde gitar klasikleri ve kendi bestelerinin de yer aldığı beş CD'si daha var. Umuyorum kayıtları ve yarışma başarısı, 30 yaşındaki gitaristimizin yurtdışına daha çok açılması için gereken etkiyi yapar.

Sıra “Usta”nın kendini göstermesine gelmişti. Carl Maria Von Weber'in (1786-1826) “Konser Parçası” adı verilmiş Fa Minör tek bölümlük programlı piyano konçertosunu hem seslendirdi, hem de orkestrayı yönetti. Jean-François Heisser, tıpkı bestecimiz piyanist Ateş Pars (d.1942) gibi Paris Ulusal Konservatuvarı'nda Vlado Perlemuter'in öğrencisi olarak yetişmiş, daha sonra aynı okulda yıllarca ders vermiş bir piyanist. Eser ve seslendirme büyük beğeni kazanınca Heisser de, dinleyiciyi bir bis ile ödüllendirdi. İspanyol piyanist-besteci Isaac Albeniz'in (1860-1909) “Iberia Süiti”nden El Puerto'yu seslendirdi.

Konserin ikinci yarısında Antonin Dvorak'ın (1841-1904) Sol Majör 8. Senfoni'sinde Heisser, bu kez sadece şef kürsüsündeydi. Başkemancı sandalyesinde ise, İrina Nikotina rahatsızlandığı için Bahar Kutay oturuyordu. Şef Heisser'in bagetsiz, gösterişsiz yönetiminde orkestra gayet berrak bir seslendirme çıkardı. Dvorak'ın senfonisindeki pastoral hava çok iyi yansıtıldı. Tahta ve bakır üflemelilerin her biri, bu senfoninin önemli özelliklerinden biri olan sıkça gelen sololarında başarılıydılar.

Heisser, 15 – 19 Ağustos 2017'de Bodrum Gümüşlük 'te düzenlenecek Ahmet Adnan Saygun Piyano Yarışması'nın jürisinde de yer alıyor.

ŞEFİK KAHRAMANKAPTAN

6 Mayıs 2017