8 Ekim günü bu köşede yayımlanan ve yazılarım arasında “tıklama rekoru”na ulaşan “Anafartalar Çarşısı Müzesi(!)” yazımdan bu yana neler oldu, neler olmakta ?
-Ulus semtinin tarihsel, mimari ve sanatsal değerlerine yönelik bir farkındalık yaratmayı amaçlayan ASİ KEÇİ adlı sanat inisiyatifi grubu, 16-20 Ekim arasında Anafartalar Çarşısı ve Ulus İşhanı’nda , “Persona Non Grata” adı altında disiplinlerarası (duvar resmi, enstalasyon, fotoğraf, video-art, performans) bir sanat etkinliği düzenledi.
-Yakın bir arkadaşım yazdıklarımı ve olayı 9 Ekim’de CHP’ye aktardığında, 24 Ekim’de CHP Halkla İlişkiler biriminden “İçinde bulunduğumuz mevcut koşulların izin verdiği ölçüde, hakkaniyet ölçülerini de gözeterek talebinizin dikkate alınması için gerekli çabayı göstereceğimizi, durumunuzun takipçisi olacağımızı…” yanıtını aldı.
-8 Kasım’da çoğunluğu eşimin dişhekimi arkadaşlarından oluşan 12 kişilik bir gruba, 15 Kasım’da “61 Mülkiyeli Müze Grubu”muzdan 22 sınıf arkadaşım ve eşlerine, çarşının tüm katlarını dolaştırdım. Erişebildikleri yerlere “kapıdaki tehlike”yi ivedilikle aktarmalarını istedim. Yazdıklarımı kimi çarşı esnafına dağıtarak onları bilgilendirdim.
-14 Kasım’da Hürriyet gazetesi Ankara Eki’nde, Seniye Fenmen’in kendi gibi seramik sanatçısı olan kızı Ferhan Taylan Erder ile yapılan bir söyleşi, “Ankara’nın Gizli Müzesi Anafartalar Çarşısı” başlığı altında yayımlandı. Sayın Erder’in duyarlılığı ve kararlılığı vurgulandı.
-17 Kasım’da VEKAM'da (Vehbi Koç Ankara Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi) gerçekleştirilen “VEKAM Araştırma Sunumları 2017” toplantısında, aynı zamanda ASİ KEÇi grubu üyesi de olan Hacettepe Üniversitesi’nden Özgür Ceren Can, “Ankara’da Kamusal Alanlardaki Seramik Duvar Panoları, 1960’lı ve 1970’li Yıllar” konulu çalışmasını sundu. Anafartalar Çarşısı seramiklerine de değindi.
-1 Aralık günlü Sözcü gazetesinde Kale Grubu Başkanı Zeynep Bodur Okyay’ın, Füreya Koral’ı anlattığı “Seramik Sanatının Sınırlarını Zorladı” başlıklı söyleşisi yayımlandı.
-5 Aralık günü sayın Okyay’a, portaldeki yazımı iliştirdiğim iletimde, “kendilerinin konumları itibariyle etkin olabilecekleri saikiyle, binanın-esnafın-seramiklerin durumunu bilgi ve ilgilerine” sundum, aynı gün “teşekkür” yanıtı aldım.
-18 Aralık’ta, 8 Ekim’den bu yana neredeyse her hafta uğradığım çarşıya yolumu bir kez daha düşürdüğümde, tüm seramiklerin yanına sanatçısının adını ve yapılış tarihini taşıyan künyelerin çakıldığını gördüm. Ayrıca büyük panoların yanlarına sanatçısının yaşam öykülerinin özetlendiği plaketler iliştirilmişti. Dahası, çarşı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı binası arasında büyük bir metal panoya da, dört sanatçının fotoğraflarının altına Ali Aslan’ın sözleri yazılmıştı.
Anafartalar Çarşısı Şantiyesi’nde şef yardımcısı olarak çalışan Ali Aslan’ın, 7 Eylül 2015 günlü ENAMOUR Magazine’den panoya aynen aktarılarak yazılan sözleri şöyleydi : “Bunları yaparken tek bir yardımcı bile kullanmadı. Her şeyi kendi elleriyle tek başına yaptı. Diğerleri de öyleydi. Cevdet bey bir buçuk yıl boyunca o koca iskelenin tepesinde tek başına çalıştı. Burada gördüğünüz her eserin üzerinde inanılmaz bir emek ve göz nuru var. Sabah erkenden gelirlerdi. Sekiz, sekiz buçuk gibi. Gün ışığında, hava kararıncaya kadar çalışırlardı. Her şeyi kendileri getirir, kendileri yapardı. Sacdan tavaları vardı. Boyalarını kendileri getirir, kullandıkları malzemeyi, hamuru sac tavanın içinde kendileri karardı. Bir de çalışırken üzerine örtü örtüyorlardı. 10 Kasım 1964’deki ilk açılıştan önce çalışmaları hiç birimiz görmedik.”
8 Ekim günlü yazımda da vurguladığım üzere Anafartalar Çarşısı’nın “BİNASI-ESNAFI-SERAMİKLERİ” konularında , herhalde sizler de bir şeyler yapabilirsiniz. Bina, esnaf ve seramikler, katkılarımızı ve ses getirmemizi bekliyor.
İLK YAZIMA DÜZELTMELER :
-İlk paragraf sonunda yıkılacağını sıraladığım binalara “Türk Telekom” da eklenecek.
-2’inci paragraf-6’ıncı satırdaki inşaat başlangıç tarihi 1954 değil 1955 olacak.
- Füreya Koral’ın yitiriliş tarihi 1977 değil 1997 olacak.
-Nuri İyem’in yapıtlarının satırları, “…beton bloklardan alttan ikinci kattakinin dört yüzünde, en alt katta ise sadece bir duvarda…” şeklinde düzelecek.
SAVAŞ SÖNMEZ
28 Aralık 2017
İlk yazının linki:
http://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/savas-sonmez/anafartalar-carsisi-muzesi/1474/