Rosemary Joshua (d. 1964) dünya çapında bir soprano. Galli soprano muhteşem sesi ve sahnede unutulmaz sıra dışı yorum gücüyle tanınıyor. Yaklaşık otuz yıllık uluslararası kariyerine özellikle Mozart operalarının neredeyse tamamını (Ilia-Idomeneo, Zerlina-Don Giovanni, Despina-Così fan tutte, Pamina-Sihirli Flüt, Sandrina-La Finta Giardiniera Susanna ve Kontes Almaviva-Figaro’nun Düğünü), uzmanlaştığı Handel’in birçok operasını (Angelica-Orlando, Ginevra-Ariodante, Poppea-Agrippina, Cleopatra-Giulio Cesare) ve ek olarak Tytania- Yaz Ortası Gecesi Rüyası (B. Britten), Oscar-Maskeli Balo (G. Verdi), Adèle-Yarasa (J. Strauss, oğul), Juliette-Roméo ve Juliette (C. Gounod), Anne Trulove-Hovardanın sonu (I. Stravinski) gibi rolleri sığdırmış durumda.
Dünyada neredeyse çıkmadığı opera sahnesi, konser vermediği konser salonu ve festival yok gibi (Aix-en-Provence ve Glyndebourne Festivalleri, BBC Proms, Covent Garden, Deutsche Oper, Berlin Staatsoper, Bayerisches Staatsoper, Münih Operası, Hollanda Operası, La Scala, Moskova Çaykovski Sahnesi, Amsterdam Concertgebouw, Los Angeles Filarmoni Orkestrası, Metropolitan Operası, Carnegie Hall ve Wigmore Hall, La Monnaie Operası, Champs Elysées Tiyatrosu).
Kayıtları da Handel (Partenope, Esther, Semele), Serse (Romilda), Flavio (Emilia), Saul (Michal), Orlando (Angelica), Blow (Venus ve Adonis), Purcell (Belinda-Dido and Aeneas), Mahler (4. Senfoni) ve benzerleri olarak sayılabilir.
Rosemary Joshua’yı biz sadece dünya sahnelerindeki kariyerinden değil aynı zamanda Aytül Büyüksaraç’ın önderliğinde düzenlenen İzmir Ulusal Genç Solist yarışmasındaki jüri üyeliğinden tanıyoruz (1). Oynadığı her role, bulunduğu her ortama hızlıca uyum gösterebilen Joshua İzmir’deki jüri üyeliğinde de yıllardır ülkemizde yaşamış, büyümüş gibi sıcak bir kişilikle adayları kucaklamıştı. Sadece kazananları kutlamamış, kazanamayan her adayla tek tek ilgilenmiş ve neredeyse peşlerinden koşup, onları yanına oturtup önerilerini söyleme inceliğinde bulunmuştu. Hepimizin kalbini kazanan Joshua, hem opera sanatındaki bilgi ve deneyimi hem de gençlerin kariyerlerine verdiği önem ile geleceğin operasına yön vermek üzere 2018 Eylül’ünden itibaren Amsterdam’daki Ulusal Hollanda Operası Studio Sanat Yönetmenliğine getirildi.
Genç sanatçıların gelişimine yönelik programları yönetecek olan Rosemary Joshua, “Hollanda Ulusal Operasının canlı ve yenilikçi kimliği yaratıcılığın sınırlarının zorlanmasını sağlayabiliyor. Bu ortamda gençlerle akılda kalacak ve önemli projeler üreterek onların gelişimine de katkıda bulunabileceğim için mutlu ve umutluyum”, diyor.
21 Mayıs 2018 tarihinde Hollanda Ulusal Operası sanatçı kantininde W.A. Mozart’ın La Clemenza di Tito adlı eserinin temsili öncesinde kendisiyle yaptığımız kısa söyleşide “İzmir Ulusal Genç Solist yarışmasında tanıştığım ve dinlediğim genç Türk opera sanatçıları ve sanatçı adayları beni sesleriyle çok etkiledi”, dedi. “Büyük ve farklı renkleri barındıran ses kapasiteleri onların dünya operalarında çok başarılı olacaklarını gösteriyor. Batının farklı ses renkleri duymaya ihtiyacı var, opera dünyası böylece daha zenginleşebilir”, diye ekledi. “İzmir deneyimi bana bu sanatçıları çok yakında kendi projelerime katabileceğime ve onları Hollanda seyircisiyle tanıştırabileceğime inanmamı sağladı”, diye sözlerine son verdi. Rosemary Joshua önümüzdeki sezonda G. Rossini’nin Evlilik Senedi adlı operasını sahneleyecek. Tüm rollerde farklı ülkelerden gelen sanatçıların yer alacağı bu yapımı izlemek üzere hepimizi Amsterdam’a bekliyor. Biz de onu 2019’da 12. Ulusal Genç Solist Yarışması’na İzmir’e bekliyoruz.
Pınar Aydın O’Dwyer
3 Haziran 2018
Kaynakça
1. http://gencsolist.com/juri/rosemary-joshua.html Erişim: 27.5.2018
2. https://www.operaballet.nl/en/campagne/dutch-national-opera-studio Erişim: 27.5.2018
3. https://www.operaballet.nl/en/node/6952 Erişim: 27.5.2018