Samimi söylemek gerekirse, halen Ankara’da opera ve bale temsili verilen tek sahne olan Ankara Devlet Opera ve Balesi (ADOB) binası (Büyük Tiyatro) sahnesinde orkestrasız konser izlemek benim moralimi bozuyor. Bu nedenle sahneyi kullanmaksızın fuaye konserleri çok yerinde düşünülmüş organizasyonlar. Ama bu konserler için de “tutucu” olarak nitelendirilebilecek bir bakış açım var. Konserleri verenlerin, sanat yeteneği çok özel davetli sanatçılar dışında Devlet Opera ve Balesi kurumunda çalışıyor olmasını, yani “kendilerini klasik müziğe adamış sanatçılar” olmasını yeğlerim. Başka meslek dalıyla uğraşan amatörleri her yerde zevkle dinleyebiliriz, ama devlet kurumunda performans sunan tüm sanatçılar gerçekten “kendilerini klasik müziğe adamış sanatçılar” olmalı. Çok mu “tutucuyum”?
Serde tutucu olmak var ya, 23 Kasım 2024 saat 13:00’te ADOB fuayesinde profesyonel sanatçıların sunduğu “Keman Gitar İkilisi” konserine bile biraz kuşkuyla gittiğimi itiraf etmeliyim. Ben ki, Fuaye Konserlerinin Müze Konserleri gibi çok mantıklı ve yerinde organizasyonlar olduğunu düşünen bir sanatseverim (https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/pinar-aydin-o-dwyer/izlenesi-muze-san-konserleri/3404/ Erişim: 23.10.2024).
Konserde profesyonel keman sanatçısı Doğukan Keskin ile profesyonel gitar sanatçısı ve öğretim üyesi Orçun Terzioğlu keman-gitar düetler sundular. Fuayede izleyiciler için hazırlanmış tüm yerler doluydu, biletlerin tümü satılmış ve satın alanların hepsi konsere gelmişlerdi.
PROGRAM
Konserde şu eserler seslendirildi:
J. Sibelius: 13 Pieces for Piano, Op.76: II. Etude
Manuel de Falla : 7 Canciones populares españolas: Nana
La vida breve, Act II: Danse espagnole
N. Paganini: Sonata Concertata in A Major Paganini Sonata Concertata
Allegro spiritoso
Adagio, assai espressivo
Allegretto con brio, scherzando
Cantabile in D Major, Ms 109
A. Piazzolla: Historie du Tango:
Cafe 1930
Nightclub 1960
H. Villa Lobos: Bachianas brasileiras No.5, W389-39
I. Albeniz: España, Op.165
P. Tchaikosvky: Valse Sentimentale
İZLENİMLERİM
Temsil seyretmeye ADOB’a geldiğinizde fuayeye ne kadar ilgiyle bakma âdetiniz var bilmiyorum. Ben içeri girer girmez önce programı elime alır distribüsyona bakarım. Sonra gözüm opera-dostlarımı arar, oradalarsa temsile kadar onlarla sohbet ederim. Pazar matine temsilleri çocuklar içindir ve fuayede çocuk sedaları yankılanır. Onların göz alıcı parıltılı sesleri çevreye göz gezdirmeye baskın gelir.
Bu konser başlamadan önce ise izleyiciler için dizilmiş iskemleler düzenli bir bakışla bizi karşıladılar. Ortama dingin bir duygu hakimdi. İzleyiciler bildik bir eve gelmiş gibi acelesiz ve emin adımlarla yerlerine oturdular. Sakince ve sükunetle sanatçıların basamakları çıkıp Cumhurbaşkanlığı locası kapısının önünde yerlerini almasını beklediler. O anda loca kapısının üstündeki duvar freskine yıllardır bakmamış-görmemiş-unutmuş olduğumu fark ettim. Mitolojik sanat tanrı ve tanrıçaları Apollon ve Musa’ları betimleyen “Müzik, Dans ve Tiyatro Alegorisi” adlı, harikulade fresk (kuru teknik), 1947 yılında Cemal Tollu (1899-1968) tarafından yaratılmış.
Hem sanatçıların yerleşimi hem de üst fuayenin iki yan pencerelerinin kırmızı-yeşil-beyaz renkli vitraylardan gelen gün ışığı benzersiz bir dekor oluşturuyordu.
Ayrıca üst fuayeye çıkan yan merdivenlerdeki devasa mumları fark etmemek mümkün değildi. Bir anda belli bir coğrafya ya da belli bir mekânda değil, hep hayalini kurduğum o herhangi bir yerde olduğumu hissettim. Hemen ardından ilk parçayla beraber bu duygum şu düşüncelere evrildi:
Yolculuğa çıkacaksınızdır, ama aklınız hem bıraktıklarınızda hem de varacaklarınızdadır. Daha yola çıkmadan geridekilere de henüz ulaşmadıklarınıza duyduğunuz özlem, yüreğinizi doldurur. Arkada kalan çözülmemiş yığınla dert, önünüzde henüz yaşanmamışlara bulaşır, onlara karışır; hepsi aklınızda düğümlenir, ayağınıza dolanır. Oysa varma zamanını da hızını da kontrol etmek elinizde değildir. Birazdan çaresizliğin gücünü hisseder ona teslim olursunuz; bedeniniz de oturduğunuz koltuğa biraz daha uyum sağlar. Bir önceyi veya bir sonrayı geride bırakarak zihninizde arafa ulaşmış ya da “ara faza “çıkmışsınızdır. Örneğin, Barbey d’Aurevilly’nin Şeytani Öyküler adlı kitabındaki Kırmızı Perde adlı öyküde (d’Aurevilly B: Les Diaboliques. Pocket, 1993) at arabasıyla yola çıkan biri tam bu sahneyi ve bu duyguları tanımlar. Veya örneğin bir Fransız filminde kadın ve adam birbirlerinden ayrılır, farklı araçlarla yola çıkarlar. Örneğin kadının yüzünü bindiği trenin penceresine aksetmiş olarak görürüz. O akisten kadının zihnindekileri rahatça okuyabildiğimizi fark ederiz. Oysa kadın konuşmuyordur ve fondaki müzik bize zihnindeki duyguları kelime kelime anlatıyordur.
İşte dengeli seçilmiş program ve eserlerin üstün müzikal yorumu tüm bunları hissettirdi.
Doğukan Keskin‘in yumuşak tonlu, temiz ve ajitilesi yüksek keman yorumu "huzurumuzu asla bozmadan hem hüznümüze hem de neşemize tercüman oldu. Orçun Terzioğlu ne kadar harika gitar çaldığını kanıtlamaya çalışmıyordu, sakince ve eserin mesajını okşayarak çaldığı dostu gitar aracılığıyla bize aktarıyordu. Keskin‘in arşesi fuayenin akustiğine kendisini beğendirdi. Akustik adeta Keskin‘in kemanı ve Terzioğlu’nun gitarıyla can bulup onları bağrına basarak seslerini yücelti. Keskin’in her eserden önce kısa, öz ama kuru kitap bilgisi olmayan, samimi açıklamaları da çok yararlı oldu.
SONUÇ
Konsere giderken hiç yazasım yoktu ama işte bu konser, sanatçıları ve ortamıyla bana kendisini yazdırdı. “Fuaye Konserleri” ile ADOB fuayesi kendisini “Kültür Evi” sınıfına kabul ettirmiştir ve dilerim sadece “kendisini operaya, klasik müziğe veya baleye adamış sanatçılara” ev sahipliği yapmaya devam eder.
Not: Fuayedeki fresk hakkında bilgiler için sayın Feza Üstünkaya ve sayın Ayşegül Tokatlı ile konser izlenimlerini benimle paylaşan sayın E.A.’ya teşekkür ederim.
Pınar Aydın O’Dwyer
26 Kasım 2024, Ankara
SANATÇILAR HAKKINDA BİLGİ
Durukan Keskin (Keman Sanatçısı)
Eğitimine erken yaşlarda Ludmila Sirotina ile başlayan Doğukan Keskin, 2003 yılından itibaren Prof. Murat Tamer’in keman sınıfında eğitimine devam etmiştir. Müzik kariyeri boyunca Tatjana Masurenko, Mariana Sirbu, Rusen Günes ve Philip Moll gibi dünyaca ünlü isimlerle oda müziği çalışmaları yapmıştır. Hitit Quartet’in ikinci kemancısı olarak birçok prestijli konserde yer almıştır.
Sanatçı, Prof. Thomas Christian, Maxim Vengerov, Ian Jessee, Konstantine Weits ve Vincenzo De Felice gibi önemli sanatçılarla çalışma fırsatı bulmuştur. 2010 yılında Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ndan başarıyla mezun olmuş ve aynı yıl Hochschule für Musik und Theatre ‘Felix Mendelssohn Bartholdy’ Leipzig’de master programına kabul edilerek, Roland Baldini’nin sınıfında eğitimine devam etmiştir.
Master eğitimi süresince pek çok solo konser vermiş ve Franz Schreker Ensemble’ın ikinci kemancısı olarak aktif rol almıştır. 2012 yılında yüksek lisans eğitimini tamamlamış ve aynı yıl Ankara Devlet Opera ve Balesi Orkestrası’nda keman sanatçısı olarak göreve başlamıştır. 2018 yılından itibaren Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nda da görevini sürdüren Keskin, hem solo performansları hem de orkestra çalışmalarıyla müzik kariyerine başarıyla devam etmektedir.
Orçun Terzioğlu (Gitar sanatçısı)
Müzik çalışmalarına 7 yaşında Antalya AKEV Koleji Çocuk Korosu’nda başlamıştır. 2006 yılında Isparta S.D.Ü. Müzikoloji Bölümü Müzik Bilimleri Ana Sanat Dalı’na kabul edilmiştir. İki yıl boyunca Öğretim Görevlisi Mustafa Erhan ile gitar ve müzik teorisi dersleri yapmıştır. Burada tanıştığı gitar sanatçısı ve hocası Prof. Ahmet Kanneci’nin yönlendirmesiyle eğitim hayatına klasik gitar bölümünde devam etme kararı almıştır.
2008 yılında Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı’na kabul edilmiş, burada Prof. Hatıra Ahmedli Cafer ile müzik teorisi çalışmıştır. Katıldığı atölye çalışmalarında Ignacio Rodes, Carles Trepat, Francisco Bernier gibi gitaristlerden eğitim alma fırsatı bulmuştur.
Lisans eğitimini Yrd. Doç. Soner Egesel ile bireysel gitar çalışarak ve birlikte birçok konser vererek sürdürmüştür. Yüksek Lisans eğitimini Prof. Ahmet Kanneci danışmanlığında tamamlamıştır. Hacettepe Üniversite Gitar Orkestrası’nın kurulması ile “konzertmeister” olarak birçok konserde yer almıştır. Halen Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı’nda öğretim elemanı olarak çalışmakta, Sanatta Yeterlik programında eğitimini sürdürmektedir.