20 Eylül akşamı 19.30’u az biraz geçe Prof. Dr. Filiz Ali ile İdil Biret, Cunda’nın dik-daracık-yorgun yokuşlarını aşan bir mini-pikap ile Alibey Kültür Merkezi’ne geliyorlar. Zaman yitirmeden , giriş merdivenlerinin solundaki sokak lambasının altına kurulan masaya yerleşip, kitap ve CD’lerini imzalamaya koyuluyorlar alacakaranlıkta. İçeriden solistlerin son prova ezgilerini duyduğumuz, henüz açılmamış kapı kanatları altında bekleşenlerin nemli havaları bir anda hafifleyip serinleyiveriyor.
Sevgili Müzikolog Elif Damla Yavuz AIMA’nın 2017 Masterclass Konserleri’nden sonuncusunun açılışını yapıyor. Yavuz kısa konuşmasında, bu yıl 12’nci kez ustalık sınıfı yöneten Biret’in her yıl bir besteciye ağırlık verdiğini, bu yılın programının tümünü (F.Liszt’in “Transcendental Etude No:10”unu çalan Ufuk Altıntaş hariç) L.V.Beethoven’in yapıtlarından seçtiğini belirtiyor. Dinletinin birbirinden başarılı 3 erkek ve 7 kız solisti, Beethoven’in türlü sonatlarından bölümler seslendiriyorlar.
Bir yandan izlemeye aldığımız İdil Biret, mimikleri ve el hareketleri ile “virtüozite”ye ulaştıklarını duyumsatan, 19 yaş ortalamalı bu değerli solistlere, başı-el ve parmakları-mimikleri ile tüm parçalarında neredeyse eşlik ediyor.
Konserin ilk bölümünde İpek Sert,”Sonat Op.2 No.2 – 1.Bölüm Allegro Vivace”yi; Ece Tuncay “Sonat Op.10 No.3 – 1.Bölüm:Presto”yu, Nihan Ulutan, “Sonat Op.31 No.2 Fırtına – 3.Bölüm:Allegretto”yu; Betül Burcu Gündoğdu, “Sonat Op.31 No.2 Fırtına – 1.Bölüm:Largo/Allegro”yu; Emre Nurbeyler, “Sonat Op.53 No.21 Waldstein – 1.Bölüm:Allegro con brio”yu seslendiriyorlar.
Daha uzun parçalardan oluşan ikinci bölümde ise Arda Arman, “Sonat Op.2 No.2 – 3.Bölüm:Scherzo. Allegretto-Minore-Allegretto ve 4.Bölüm:Rondo.Grazioso”; Yağmur Şimşek, “Sonat Op.28 Pastoral – 2. Bölüm:Andante ve 3.Bölüm:Scherzo-Trio”; Ilgın Uysal, “Sonat Op.28 Pastoral – 1.Bölüm:Allegro ve 4.Bölüm:Rondo. Allegro ma non troppo”; Zeynep Ülbegi, daha yakından tanıdığımız “Sonat Op.27 No.2 Ayışığı – 1.Bölüm:Adagio sostenuto ve 2.Bölüm:Allegretto ve de 3.Bölüm:Presto agitato” ile yer alıyorlar. Solistlerin tümü, Beethoven’in sonatlarından seçilmiş bu parçaları ezberden ve İdil Biret’in de alkışlı övgülerini hak ettiklerine göre, başarıyla çalıyorlar.
Konser, izleyicilerin tempolu isteklerini alışageldiğimiz üzere “kıramayan” sevgili İdil Biret’in, S.Rachmaninoff’dan 3 adet “momo musical” (kendisinden öğrendiğimiz çevirisiyle “Müzikli Anlar”) çalmasıyla ve büyük bir coşkuyla sonlanıyor.
Ben müzik eleştirmeni değilim, müzikseverim. Güzel müziği daha da çok severim, paylaşmak ve duyurmak isterim. Sevgili Prof. Dr. Filiz Ali yönetiminde 20. Yılını idrak eden AIMA’nın, “Kış Dönemi”, “Müzik Festivali” ve “Ustalık Sınıfı” konserlerini Ayvalık’ta bulunabildiğimce Hayriye ile birlikte izlemeye (seneye emekliliğini takiben daha yoğunluklu olması umuduyla) çalışıyorum. AIMA’nın, klasik müziği büyükkent ve beldelerin tekelinden çıkarıp Ayvalık’ı da kendini hissettiren bir “klasik müzik ilçesi”ne dönüştürme çabalarından “kısmen Ayvalıklı” olarak büyük kıvanç duyuyorum.
Böylesine gönendirici bir gecenin düzenlenmesinde çok büyük payları olan değerli AIMA’lılar Metin Salan ile aynı zamanda İstanbul MSGSÜ Müzikoloji hocaları da olan Elif Damla Yavuz ile Tül Demirbaş’a ne kadar teşekkür etsek azdır.
SAVAŞ SÖNMEZ
Ayvalık, 21 Eylül 2017