Büyük bir macera, akıl almaz bir proje, toplam 15 kişilik nefes kesici bir maraton! 10 Haziran 2022 akşamı Ankara Akün Sahnesi’nde izlediğim Annie müzikalinin ülkemizdeki yapımının serüveninden söz ediyorum. Bir tür “sayısız engelli koşu” olarak tanımlanabilecek bu yapımın öyküsü şöyle özetlenebilir: Önce Mozart Akademi’nin girişimiyle, 2021’de Ankara, İstanbul ve İzmir’de 8-16 yaş arası çocuk seçmelerinin yapılacağı duyuruldu. Toplam 300 heyecanlı başvurunun arasından her şehir için 20 ila 30 arasında yetenekli çocuk koroda yer almak üzere seçildi. Ardından, her temsilden önce de yeniden prova yapılacağı bilinci içinde hızla başlayan yoğun sahne, şan ve dans eğitimleri başladı. Yetenekli de olsalar daha önce sahneye adımını atmamış bu çocukların eğitiminin hiç de kolay olmadığını tahmin etmek zor değil. Böylece her aşamada türlü türlü sorunlarla boğuşulurken bir yandan da erişkin solistler belli oldu. Sahneleme, dekor, kostüm, orkestra çalışmaları derken Pandemi geldi çattı ve Annie bir anda iki yıllığına bir tür uyuyan prenses halini aldı.
Neyse ki 2022 başı itibariyle normalleşme döneminde Annie tatsız uykusundan uyanıverdi ve tüm proje kaldığı yerden aynı hızla devam etti. Böylece bol ödüllü, Annie adlı 1977 ürünü Broadway müzikali ülkemizde İstanbul Zorlu Performans Sanatlar Merkezi’ndeki ilk gösterimlerin ardından İzmir’de ve son olarak 10-11 Haziran’da Ankara’da, toplam altı kez seyirci ile buluştu. Bundan sonra da yurtiçi ve dışına turne planları var.
Öncelikle izlediğim temsilin sorunlara çözüm bulma zekasının başarılı bir örneği olduğunu belirtmem gerekir. Nedenini şöyle açıklayabilirim: Akün’ün nispeten dar sahnesinin seyirciye göre sağında konuşlanan müzikal açıdan doğru oranda küçültülmüş orkestra, şefin sahne ve orkestraya göre duruşu, sahnenin seyirci ile ilişkisi ve sahneye uygun pratik dekorlar, salonun sınırlı teknik imkanlarına göre ayarlanmış sis buharı, mikrofonların ses tonu ve tepe ekranından film fragmanı gösterimi gerçekten üzerinde düşünülmüş ayrıntılardı ve sonuç başarılıydı.
Diğer ve çok daha önemli olası sorun ise sahnede böylesine acemi küçüklerin onca deneyimli sanatçılarla bir arada olmalarıydı. Projenin başlangıcından itibaren hız kesen pandemi arasına rağmen kısa sürede, hem de üç ayrı şehirde çocuklara verilen sahne, şan ve dans eğitimlerinin bu denli başarılı bir sonuç vermesi tebrik edilmesi gereken bir durum. Çocuklar hem şarkı söylediler, hem dans edip tiyatro oynadılar ve hem de büyüklerin ayağına dolanmadılar. Üstelik de sahnede gayet doğal ve deneyimli davrandılar. Eminim aralarından bazıları ileride de sahnede kalacak ve adlarından söz ettirecek.
Deneyimli sanatçıların bir yandan seyirciye kendi sanatsal yeteneklerini sunarken diğer yandan da çocuklarla aynı sahneyi paylaşıp, onlara örnek olmaları çocuklar açısından bulunmaz bir nimet. Kim usta opera sanatçısı Altuğ Dilmaç ile sahnede oynamak istemez ki! (www.last.fm/tr/music/R.Altuğ+Dilmaç/+wiki)
Dilmaç demişken, şan yeteneğinin yanı sıra değme tiyatrocuya taş çıkaracak teatral yeteneğini bu eserde Mr. Warbucks rolünde yine sanatını konuşturduğunu belirtmeden edemeyeceğim. Elbette Annie rolünde genç ve başarılı yetenek Zeynep Işık Turna, Miss. Hannigan rolünde ödüllü solist opera sanatçısı Nazlı Alptekin, Grace Farrell rolünde yine yarışma birincilikleri sahibi solist opera sanatçısı ve akademisyen Eylem Demirhan, Lily rolünde çok yönlü opera sanatçısı Melisa Özdemir ve Rooster rolünde genç opera sanatçısı Eren Ekici, Drake rolünde başarılı tiyatro sanatçısı Volkan Ayhan ile esere estetik devinim katan dansçılar Selahattin Erkan, Emre Kaynarsu, Barış Türksever, Hülya Susurluk, Mozart Akademi Çocuk Korosu ile tanınmış Orkestra Şefi Serdar Yalçın yönetiminde 11 sanatçıdan oluşan orkestra seyircilerin ayakta ısrarlı alkışlarını hak ettiler. Seyirciler arasında Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Mustafa Kurt’un da bulunduğu ağzına kadar dolu salon amatör-profesyonel sanatçıların sunduğu bu temsili beğeniyle bağrına bastı, denilse yeridir.
Eserin sonunda Grace karakteri (Bkz. Konu) çocuklara “Cesareti olmayan çocuk, yıldızsız geceye benzer”, diyor. Annie yapımındaki yoğun sabır, emek ve ter bana “Cesareti olmayan yapımcının sanat eseri yıldızsız geceye benzer”, diye düşündürdü.
Pınar Aydın O’Dwyer
18 Haziran 2022, Ankara
Annie Yazan: Thomas Meehan, Besteci: Charles Strouse. Şarkı söz yazarı: Martin Charnin (Türkçe söz yazarı Zeynep Talu, Erşah Gülerbaşlı)
Konu: Annie yetimhanede yaşayan ve yönetici Miss. Hannigan tarafından sürekli hırpalanan çocuklardan biridir. Sevimli ve azimli bir çocuk olan Annie tüm yüreğiyle bir gün annesiyle babasının onu almaya geleceğine inanmaktadır, hatta onları aramak için yetimhaneden kaçar ama yakalanıp geri getirilir. Derken bir gün Mr. Warbucks adlı yaşlı bir milyoner reklam amacıyla bir hafta evinde bir yetim çocuğu misafir etmek üzere sekreteri Grace’i oraya gönderir. Tanışır tanışmaz Grace’in kanı Annie’ye ısınır ve onu Mr. Warbucks’un evine götürür. Yaşlı adam önce soğuk davransa da zaman içinde Annie’yi evlat edinmek isteyecek kadar onu sever. Onun anne-babası olduğunu iddia eden, maddi kazanç peşinde yığınla insan da kapılarını aşındırır ama sonuçta Annie Mr. Warbucks’un sevgili kızı olur.
Yaratıcı Kadro: Yönetmen: Ersin Ayhan, Koreograf: Murat Ersoyluoğlu, Koro şefi: Fatma Cinpir, Dekor: Tayfun Çebi, Işık: Yüksel Aymaz, Kondüvit: Tuana Eylül Ongün, Genel Sanat Yönetmeni: İlhan Cinpir (Mozart PSM ve Mozart Akademi yapımı)
Ankara Eğitim Kadrosu: Koordinatör: Müge Güneş, Çocuk Korosu: Gizem Berrak Taş Güzeloğlu, Çocuk Tiyatro Eğitmeni: Özüm Söker, Dans Öğretmeni: İlhan Durgut